140 tecken kan stå dig dyrt!

Blogg
juli 19, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Att vara försiktig med vad man skriver i sina statusupplägg i de sociala medierna kan inte betonas nog. Ändå finns det många exempel på oförsiktighet som lett fram till dryga böter.

I The Register läste jag om Paul Chambers som lade ut ett inlägg på sin Twitter efter att han inte kunde genomföra sin resa till Irland.

Så här skrev han:

”Crap! Robin Hood Airport is closed. You’ve got a week and a bit to get your shit together otherwise I’m blowing the airport sky high!”

Även om inlägget inte betraktades som ett trovärdigt hot så anmäldes det av flygplatsledningen och Chambers blev senare dömd till böter.

Ett annat exempel är fotbollspelare Ryan Bable som på sin Twitter länkat till en bild på fotbollsdomaren Howard Stern. Bilden hade arrangerats så att domaren hade en Manchester United fotbollströja på sig och var en slags protest från Ryan Bable efter att hans lag Liverpool förlorat en match mot just Mancheter United. I inlägget skrev han:

”And they call him one of the best referees. That’s a joke.”

Ryan Bable fick böta 10 000 pund.

En bild säger mer än tusen ord….

Det är inte bara vad man skriver man ska vara försiktig med. Vad man lägger ut för bilder bör också göras förnuftigt. Här skriver Aftonbladet om  barnskötaren, Mats, som sparkades från sitt jobb för sitt val av profilbild på Facebook. På bilden bär han en mössa med texten ”Porn Star”.

Några tips:

Fortsätt att konversera i dina sociala nätverk men tänk igenom hur det du säger eller lägger ut eventuellt kan påverka dig och ditt personliga varumärke. Se alltid till att projicera dig på ett sätt som du faktiskt vill bli uppfattad på.

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.