3 tips för din identitet online

Blogg
juli 21, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Idag är de sociala medierna viktiga verktyg för att synas. Och att synas är a och o för ett varumärke. Men det är såklart viktigt att man syns på rätt sätt och att man försöker ha så god kontroll på sin nätprofil som möjligt.

Här får du tre tips på några enkla  steg för att komma igång med ditt personliga varumärkesbyggande och samtidigt få god kontroll över din identitet online.

1. Reservera ditt domän-namn och ditt namn på sociala nätverk

Driver du en blogg eller har en egen webbsida så är det en god idé att ha ditt eget namn som url-namn. Du kan enkelt kolla om ditt namn är ledigt genom till exempel Loopia.

Förutom det så bör du även se till att du reservera ditt namn på alla sociala media verktyg som är relevanta för dig och din bransch. Det är ett bra sätt att skydda sig från konkurrenter som till exempel har lika namn. Genom att till exempel använda Namechk.com så kan du se i vilka sociala nätverk som ditt namn är ledigt.

Några av de vanligaste sociala nätverken är ju Facebook, Twitter och LinkedIn. Du bör se till så att dina offentliga profillänkar till de sociala nätverk där du har ett konto inkluderar ditt namn. Så här kan det se ut:

http://www.facebook.com/dittnamn

http://twitter.com/dittnamn

http://se.linkedin.com/in/dittnam

2. Skaffa dig en Google profile

En Google profil är precis vad det låter som. En personlig profil som dyker upp när någon Googlar ditt namn.

En bra grej med tjänsten, förutom att du får en sökbar personlig profile-sida är att det finns en ”profile search”. Skriver man till exempel PR-konsult så får man upp alla personer som har skrivit PR-konsult i sin profil.

Ett smart sätt för dig själv att söka efter branschkunniga, liksasinnade, ny kompetens etc men så klart även ett bra sätt andra att hitta dig och få en kort presentation om vem du är etc.

Nedan kan du se min profil som ett exempel.

För att skaffa dig en Google profile behöver du registrera ett Google konto. Har du redan Gmail så har du redan ett konto. Använd hela ditt namn när du registrerar dig så att du får just det namnet som Google Profile url. Fyll i information om dig som du vill berätta och ladda upp en bild. För att öka igenkänningen så ta gärna en bild som du redan använder på andra platser på webben. Länka även till alla dina övriga konton på till exempel LinkedIn, Facebook, blogg och webbsida etc. Se till att ticka i rutan där det står ” Visa hela mitt namn så att andra kan hitta det i sökningar”. En förutsättning för att din profile ska bli sökbar.

3. Bevaka ditt namn

För att bevaka vad som sägs ute på nätet, så är det bra att sätta upp automatiserade sökningar på ditt namn och andra sökord som är relevanta för dig och den bransch du verkar i.

Det finns många bra verktyg som är gratis och enkla att använda. Till exempel Google Alerts som är e-postmeddelanden som innehåller de senaste relevanta Google-resultaten (webb, nyheter, etc.) baserat på en sökfråga eller ett ämne.

Ange det ämne du vill bevaka. Sedan kan du förhandsgranska vilken typ av resultat du kommer att få. Några av de mest praktiska fördelarna med Google Alerts:

  • bevaka vad som skrivs om dig och ditt namn
  • övervaka en nyhet och nya rapporter medan det händer
  • håll dig uppdaterad om en konkurrent eller en viss bransch
  • få senaste nytt om en kändis eller ett visst evenemang
  • håll reda på hur det går för dina favoritlag

Sätt igång och bevaka här.

Lycka till!

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.