90-talister vill ha kul på jobbet….Och?

Blogg
november 13, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

 Jag, precis som många andra, googlar allt. Eller okej, nästan allt. Härom kvällen fastnade jag länge i Googles cybervärld efter att ha sökt på ”90-talister på arbetsmarknaden”. Jösses, inte visste jag att det fanns så många påståenden om vad som är utmärkande för just min generation. Jag skulle kunna skriva dussintals blogginlägg om varje påstående, men det var ett som fångade min uppmärksamhet extra mycket: ”90-talister prioriterar att ha roligt”. Där menade man att vi inte är beredda att jobba hårt, för vi vill ju ”bara ha kul”.

Medveten om att det finns en risk för att mina gamla mattelärare blir djupt besvikna på mig om de läser detta, men jag ger det ett försök. Jag har nämligen utarbetat en matematisk formel för hur många procent av din arbetstid som ska vara kul i relation till hur många procent av din vakna tid du ägnar åt arbete. Säg att du stiger upp klockan 07:00 på morgonen och går och lägger dig klockan 22:00. Du jobbar mellan 8:00 och 17:00 med en timmes lunchrast. Detta innebär att du arbetar 53 % av din vakna tid. Är det inte då rimligt att minst hälften av din arbetstid är kul? Helst mer, för livskvalitetens skull liksom.

För det är när jag mår bra som jag presterar som bäst. Och jag mår som bäst när jag får göra något som är roligt. Och det jag tycker är roligt blir jag förmodligen riktigt bra på. Och det är när jag är riktigt bra på något som jag blir oumbärlig på en arbetsplats. Enkel matematik, eller hur?

Förresten, vem vill anställa någon med inställningen ”Hej, jag vill ha ett helt okej jobb som inte gör mig alltför deprimerad och betalar ut en överkomlig lön den 25:e varje månad”…? Så kort sagt, varför ha tråkigt när man kan ha kul?

 PS: Borde jag kanske varumärkesskydda min matematiska formler för framgång…?

Andrea kommer att gästblogga här hos oss på PBA under hösten. Andrea pluggar till hälsopedagog på GIH, men det är inte därför hon bloggar hos oss. Nej, det är snarare det faktum att hon är 90-talist och det är med dom glasögonen hon ska betrakta fenomenet ”personligt varumärke. Kul, tycker vi  – välkommen!

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.