”Hur leder man verksamheten om alla vill se sig som stjärnor och främst tänker på att vårda sitt eget varumärke? Det skapar inte sällan interna spänningar och svåra lojalitetskonflikter om individer alltid sätts före teamet och företaget”, menar Ingalill Holmberg, professor i ledarskap vid Handelshögskolan i Stockholm.
Det där är en allmänt utbredd missuppfattning – personligt varumärke handlar inte om skryt, stjärnglans eller att synas så där i största allmänhet. Det handlar om att vara sitt bästa jag och använda det för att levererar på företagets varumärkeslöfte.
Vi lever i en ny värld, en värld där vi inte längre stannar på en och samma plats under decennier. Det här vet företagen och cheferna och då är utmaningen att få medarbetarna att göra sitt yttersta medan de är där. Det handlar inte längre om att få ut de mesta av sina medarbetare, utan det bästa.
Att ha koll på sitt varumärke innebär att man förstår vad man är allra bäst på och hur man kan använda det för att bidra till företagets mål och varumärkeslöfte.
Tänk dig ett helt lag med sådana spelare. Tänk dig vilka konkurrensfördelar det skulle innebära; nöjda medarbetare som agerar ambassadörer för företaget de företräder, vassare leveranser, fler affärer och stärkt företagsvarumärke. Vem vill inte leda ett sådant dream team?