Vi pratar mycket om synlighet, nästan som om synlighet och kändisskap vore något av den heliga gralen. Det har till och med skrivit en bok om fenomenet. Nanna Gillberg, forskare och lärare på Stockholm universitet har skrivit den intressanta boken Uppmärksamhetsamhället. Boken beskriver vår samtid där man mobilfilmar konserten snarare än upplever den, där selfies är det yttersta beviset för människans behov av bekräftelse och likes är en valuta för framgång.
Tyvärr har personal branding blivit synonymt med att synas till varje pris, med kändisskap och yta så där i största allmänhet. Jag kan bli så himla trött på det, trots att jag jobbar med det jag gör – synlighet är viktigt och en förutsättning för att bygga starka varumärken. Men synlighet är så mycket mer än att synas i TV, tidningar och sociala medier. Och att bli känd så där i största allmänhet. Det handlar snarare om att bli välkänd för rätt saker hos rätt personer. Starka personliga varumärken vet vad de vill bli kända för, de vet vem de är, vad de står för och hur de kan bidra. Starka varumärken är autentiska och bygger på en genuin vilja att göra skillnad för andra. Här kommer några tips för att utveckla hållbara starka personliga varumärken.
– tänk först och handla sedan. Många är så sugna på att synas att de agerar helt utan en strategi. Fråga dig själv, vad vill du bli välkänd och uppskattad för? Vilka behöver känna till dig för att du ska nå dina professionella mål? Vad vill du åstadkomma?
– fundera ut vilka social mediekanaler du ska använda och hur mycket tid du är beredd att lägga ner på att nätverka online. Jag brukar säga till min kunder, att nio minuter varje dag räcker gott. Ska du välja en kanal, så välj Linkedin. Det är den viktigaste kanalen för professionellt nätverkande, och en proffsig profil är idag en hygienfaktor. Men kom ihåg, fastna inte bakom skärmen, sociala medier är en bra och effektiv kanal, men det är i det verkliga livet det avgörs. Inget slår personliga relationer,
– personal branding handlar inte bara om dig och egennytta – det handlar partnerskap och om att skapa winwin. Det handlar om att arbeta tillsammans för att gör skillnad för andra. Hur kan du använda det som du gör bäst för att göra nytta för dina kunder, dina kollegor och ditt företag?
– glöm inte att mäta och utvärdera din kommunikationsinsatser. Fungera det du gör? Hjälper det dig att nå dina mål?