Att utveckla ett starkt varumärke – ingen rocket science

Blogg
augusti 22, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Egentligen är det ganska enkelt, här kommer en snabbgenomgång: Kolla om din egen och omgivningens bild av dig stämmer överens. Ställ dig sedan frågan: vem vill du vara och vad vill du bli känd för?  Och vilka behöver känna till dig för att du ska lyckas? Träna upp din förmåga att kommunicera, att vara tydlig är en förutsättning för ett starkt varumärke. Kan du inte själv? Ta hjälp av någon som  kan!

Jag har sagt det många gånger förut, men det tål att upprepas: Var äkta, försök inte att vara någon du inte är. Eller säga att du kan något som du inte kan. Den bubblan kommer att spricka. Starka personliga varumärken har substans och är trovärdiga. Det handlar om förtroende.

Var konsekvent och lev ditt varumärke i vilken situation du än befinner dig, både privat och på jobbet. Gör dig ett namn som en person som levererar. Håll dig informerad om vad som skrivs om dig på nätet och sist men inte minst, lägg upp en strategi för ditt digitala varumärke. Som alldeles självklart måste synkas med ditt fysiska varumärke, men det kanske var en överflödig kommentar… Men du – fastna inte bakom datorskärmen, det är minst lika viktigt att nätverka IRL. Var generös, ge mer än du får.  Lycka till!

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.