Att utveckla ett starkt varumärke – ingen rocket science

Blogg
augusti 22, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Egentligen är det ganska enkelt, här kommer en snabbgenomgång: Kolla om din egen och omgivningens bild av dig stämmer överens. Ställ dig sedan frågan: vem vill du vara och vad vill du bli känd för?  Och vilka behöver känna till dig för att du ska lyckas? Träna upp din förmåga att kommunicera, att vara tydlig är en förutsättning för ett starkt varumärke. Kan du inte själv? Ta hjälp av någon som  kan!

Jag har sagt det många gånger förut, men det tål att upprepas: Var äkta, försök inte att vara någon du inte är. Eller säga att du kan något som du inte kan. Den bubblan kommer att spricka. Starka personliga varumärken har substans och är trovärdiga. Det handlar om förtroende.

Var konsekvent och lev ditt varumärke i vilken situation du än befinner dig, både privat och på jobbet. Gör dig ett namn som en person som levererar. Håll dig informerad om vad som skrivs om dig på nätet och sist men inte minst, lägg upp en strategi för ditt digitala varumärke. Som alldeles självklart måste synkas med ditt fysiska varumärke, men det kanske var en överflödig kommentar… Men du – fastna inte bakom datorskärmen, det är minst lika viktigt att nätverka IRL. Var generös, ge mer än du får.  Lycka till!

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.