Berätta din historia!

Blogg
februari 14, 2018
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Vad säger du när du blir ombedd att berätta lite om dig själv och vad du gör? Eller när du drar din pitch i ett möte med en potentiell kund? Enligt vår erfarenhet säger väldigt många helt fel saker. De flesta är så fokuserade på vad de själva vill få fram att de helt glömmer bort vad mottagaren faktisk behöver höra. Ett helt säkert sätt att få folk att sluta lyssna på dig är att stapla fakta på varandra och glömma bort att vi faktiskt fattar beslut baserade på känslor snarare än logik. Vi alla gör affärer med människor snarare än företag och det innebär att förtroende är det allra viktigaste. Berätta det mottagaren behöver höra för att känna sig trygg med dig!

När vi håller våra utbildningar i strategisk kommunikation och presentationsteknik pratar vi mycket om hur man bör använda historier och exempel. Tänk på att berätta rätt historia om dig själv beroende på sammanhanget. Fundera över vad du vill att folk ska veta – med hjälp av rätt historier kan du stärka ditt varumärke. Kom ihåg att dina historier ska vara korta, sanna och relevanta för dem som lyssnar. Och tänk på att det är lika viktigt att fundera över vad du inte berättar som vad du berättar.

 

Några bra rubriker kan vara:

• Den röda tråden i mitt (yrkes)liv

Jag har alltid varit intresserad av … Något som har följt mig genom hela livet är …

• Vändpunkter i mitt liv

Vilka händelser i ditt liv har varit viktiga vändpunkter? Du kanske har slagit in på en annan väg i livet, lärt dig något nytt som fått avgörande betydelse för dig, haft ett möte som berört dig på ett sätt som aldrig tidigare.

• Lärdomar

Tänk på ett tillfälle då det du gjorde eller var inblandad i fick negativa konsekvenser. Vad hände? Vilka var med? När var det? Vad gjorde du? Vad blev resultatet? Vad lärde du dig?

• Framgångar

Saker du gjort som du är stolt över. Tänk på några projekt eller uppdrag där du bidrog på ett viktigt sätt. Vilka utmaningar mötte du? Vad gjorde du? Vad blev

 

En historia kan byggas upp i fyra steg genom att till exempel använda STAR-modellen:

Situation: Här sätter du scenen och berättar till exempel när det hände, vilka som var inblandade och var händelsen utspelades sig.

Task: Vilken var utmaningen, problemet, uppgiften eller dilemmat (om det fanns något)? Allt behöver inte besvaras, bara det som är relevant för historien.

Activity: Vad hände och vad gjorde du? Berätta kortfattat. För mycket riskerar att göra historien tråkig och mottagaren tappar intresset.

Result: Vad ledde det till? Vad blev resultatet?

 

Kom ihåg! 

Ha klart för dig vad du vill med just den här berättelsen. Måla i stora penseldrag och fokusera på händelsen. Skippa fakta och detaljer som är svåra att minnas och beskriv känslor som andra kan känna igen sig i. Använd ett enkelt språk. Träna på att berätta dem på ett ledigt sätt.

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2018 All Rights Reserved.