Bloggångest? Här är sju typer av inlägg som alltid funkar!

Blogg
juni 14, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

De allra flesta företag som är intresserade av content marketing har en blogg idag. En blogg får dig att rankas högre på Google, driver trafik till din sajt och hjälper dig att skapa kontakt med din målgrupp. Självklart ska du ha en blogg! Men bloggen ska fyllas med (förhoppningsvis) intressant material och den måste uppdateras regelbundet för att inte motverka sitt syfte.

För det lilla företaget kan detta kännas övermäktigt, särskilt om du inte heller ser dig som en stark skribent. Det är dock ingen ursäkt för att strunta i bloggen! Här kommer några tips på blogginlägg som brukar engagera läsare. (Som vi för övrigt hittade när vi själva letade inspiration till bloggen…) Använd gärna dessa som bas i ditt publiceringsschema eller ta till dem när inspirationen sinat.

  1. How to-inlägg

Dela med dig av vad du kan! På så sätt visar du att du vet vad du pratar om och bygger dig själv som expert. Och viktigast, du bidrar med värdefull information som din målgrupp behöver. Utgå ifrån vad du tror att din målgrupp behöver hjälp med och skriv om hur man gör just det. Skriv konkreta steg för steg-guider och tydliga instruktioner.

  1. FAQ

Vilka är de vanligaste frågorna du får i ditt jobb? Var skaver det mest för dina kunder? Skriv en lista på vilka som är de vanligaste frågorna du får, eller vilka de vanligaste problemen är som dina kunder har, och skriv sedan inlägg som svarar på de frågorna.

  1. Jämförelser

Många tvekar inför att ens nämna konkurrenter, men vi menar att du inte behöver vara så rädd för det. Att vara ärlig är snarare ett styrkebesked. Att jämföra produkter och beskriva respektive för- och nackdelar kan vara till stor hjälp för en konsument som står i begrepp att köpa.

  1. Egna nyheter

Alla content marketing-strategers första råd är att inte skriva om sig själv. Du ska utgå ifrån vad dina kunder behöver när du skapar ditt innehåll, inte ifrån vad du själv vill berätta. Men med det sagt så betyder det inte att du aldrig ska skriva om dig själv och ditt företag. Har ni uppdaterat en produkt, skapat något nytt eller har andra nyheter ska du självklart skriva om det! Det är proportionerna som avgör, den som bara skriver om sig själv blir snabbt ointressant.

  1. Aktuella ämnen

Den största delen av blogginläggen är sannolikt mer eller mindre tidsobundna, FAQ:s och experttips till exempel, men för att hålla bloggen aktuell kan det vara bra att dra nytta av nyheter när det passar. Passa på när det händer något i din bransch som du kan haka på, eller kommentera vad någon annan gör inom ditt område.

  1. Lokala nyheter

Dra nytta av vad som händer i ditt närområde. Du kan till exempel tipsa om vad som händer i området som rör ditt ämne, det kanske arrangeras seminarier, nätverksträffar, utbildningstillfällen eller annat. Se till att bli den som har koll!

  1. Intervjuer

Kanske finns det sådant som din målgrupp är intresserad av som du själv inte vet? Hitta personer som vet och intervjua dem. Håll koll på experterna i branschen och försök få till korta intervjuer. Vilka problem har de stött på och hur har de löst dem? Det är alltid intressant med andra perspektiv och att få veta hur andra har gjort och tänkt. Dessutom ger det din blogg trovärdighet.

Här hittade vi tipsen.

 

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.