För oss är det alldeles självklart att alla borde arbeta strategiskt med sitt varumärke – både företag och människor. Vi kan väl slå fast att alla har ett varumärke – eller rykte, eller röst om man hellre vill kalla det så. (Pia skriver förresten bra här om varför vi egentligen tycker att uttrycket personligt varumärke känns lite gnissligt.) Ditt varumärke (men vi fortsätter att kalla det så eftersom det inte finns något riktigt bra alternativ) är summan av vad andra tycker om dig.
Just detta är egentligen själva kärnan i varumärkesbyggandet, och viktigt att komma ihåg, det handlar om hur andra uppfattar ditt eller ditt företags varumärke, inte bara vad du själv säger att det är.
Så hur ska man då som företag tänka när det kommer till de anställdas varumärken?
Vi träffar ständigt chefer på företag som är nyfikna på personal branding, men som är rädda att satsa på sina medarbetare eftersom risken alltid finns att de tar sitt starka varumärke med sig när de slutar och går till konkurrenten. Och visst kan det hända, men allt fler företag inser att fördelarna med tydliga och synliga medarbetare vida överstiger nackdelarna.
Vi gillar att prata om att vara tydlig och synlig istället för att ha ett starkt varumärke, för oss hänger det ihop bättre. Om du är tydlig med vem du är, vad du kan och vad du vill och dessutom synlig i för dig relevanta kanaler och arenor – ja, då har du ett starkt varumärke med alla de fördelar det för med sig. Och vilket företag vill inte ha tydliga och synliga medarbetare?
Att hjälpa dina medarbetare att identifiera och stärka sina personliga varumärken borde vara en given del av ditt företags marknadsföringsstrategi.
Det har många fördelar:
Nöjda medarbetare som känner att arbetsgivaren satsar på dem. Nöjda medarbetare som känner att de får utvecklas gör ett bättre jobb och tenderar att stanna hos sin arbetsgivare längre än missnöjda, det visar otaliga undersökningar. Och det bekräftas också av det sunda förnuftet.
Starkare team bestående av motiverade människor som känner sig själva, som vet vad de är bra på och vad de kan bidra med.
Nya affärer som möjliggjorts av medarbetarnas ökade synlighet. Dina tydliga och synliga medarbetare blir starka ambassadörer för ditt företag och ökar räckvidden genom sina egna sociala kanaler.
Det finns alltså all anledning att ta tag i arbetet med personal branding!
Fortfarande inte övertygad? Här kan du läsa mer!