Tre mycket starka varumärken i tv-världen. Tre mediapersonligheter som alla tre har vunnit fina priser och utmärkelser. Och vunnit den stora publikens hjärta. Gemensamt är att de har en stark närvaro, är kvicktänkta och har en förmåga att hantera det oväntade. Och att de känns äkta. Vad skiljer dem åt då?
Hellenius´ namn kopplas nog i första hand till humor. I de flesta sammanhang där han medverkar är det fokus på humor. Hellenius´ styrka är att improvisera, att oväntat klippa av med ett skämt (ibland lite elakt) som verkar komma från tomma intet. Blixtsnabbt.
Jihde har genom att skickligt korsbefrukta initierad sport med lätt underhållning tagit sig till andra arenor än sportens. Han kännetecknas av, förutom sitt uttalade modeintresse och faiblesse för frisyrer, sitt kroppsspråk och sina karaktäristiska gester som han behärskar till fulländning. (läs mer under månadens varumärke)
Till skillnad mot både Jihde och Hellenius sätter Skavlan inte sätter sig själv i centrum. Han säger att de bästa programmen är där han är med väldigt lite. Att hans jobb är att få gästerna att fungera, att berätta goda historier som fångar en publik. Skavlan är tydlig, duktig på att få alla att delta och drar sig inte för att ställa tuffa frågor. Det i kombination med att han är lite ”pojkrufsig” i sin framtoning och har lite bus i ögonen har gjort att han har fått ett tydligt och starkt varumärke.
Vem som är bäst – det handlar ju om tycke och smak. Men ett starkt personligt varumärke handlar om att vara känd för rätt saker, att förstå och ta kontroll över hur man uppfattas.
Att vara verkligt duktig på det man gör, att tydligt skilja sig från andra personer med liknande bakgrund och erfarenheter samt att vara autentiskt.
Och det lyckas de ju med, alla tre.