Du kan inte inte kommunicera. Vi kommunicerar faktiskt på ett eller annat sätt under all vår vakna tid. Allt du gör, hur du ser ut, hur det ser ut omkring dig, vilka du umgås med och hur du lever ditt liv säger något om dig. Vi skickar hela tiden ut signaler som andra snappar upp och tolkar, och som påverkar hur andra uppfattar dig. De allra flesta forskare är överens om att de saker vi väljer att konsumera och omge oss med, speglar vår identitet. Vi putsar hela tiden både på den bild vi har av oss själva och den bild vi vill att andra ska ha. Om du ser ditt liv som ett skyltfönster märker du att väldigt mycket i ditt liv rör sig runt produkter. Hus, kläder, bil, båt telefon, dator, böcker, resor, och nöjen. Din val blir ett ställningstagande till vem du är eller vill vara. Vad konsumerar du och vad säger det om dig?
Men det finns förstås många andra saker vi gör i vardagen som påverkar omvärldens bild av oss. Kommer du i tid till möten, håller du vad du lovar, svarar du snabbt på mail och levererar du i tid? Vilken ton har du när du skriver eller talar, småpratar du med kollegorna vid kaffeapparaten, håller du kontakten med ditt nätverk även när du inte behöver dem?
Våra hjärnor gillar inte inkongruens, vi vill förstå. När till exempel någon pratar om hur viktigt det är med engagemang men själv framstår som rätt oengagerad eller säger sig vara pålitlig men alltid kommer försent blir vi osäkra och i värsta fall tappar vi förtroendet för personen i fråga. Tänk på att allt du gör, hur du ser ut, hur du pratar, vad du pratar om, vad du konsumerar och vilka du umgås med skapar en bild av dig. För att framstå som trovärdig behöver du vara konsekvent, det måste hänga i ihop. Vi kan inte säga en sak och göra en annan. Din handlingar, beteende och din kommunikation tillsammans med dina signaturstyrkor, (det du tycker är roligast att göra och är riktigt bra på) utgör ditt personliga varumärke och bidrar till det rykte du har. Vi kan helt enkelt inte bortse från det faktum att andras bild av dig påverkar din karriär. De flesta jag möte vet inte riktigt hur de uppfattas, så därför har jag tagit fram ett test, PBA360, där du kan få reda på vad ditt varumärke handlar om idag. Helt gratis! Först när du vet något om andras bild av dig kan du lägga upp en plan för hur du ska stärka ditt varumärke och få det där roliga yrkeslivet som vi alla vill ha!
Skynda, skynda – gör testet omedelbart! Det är kul och kommer att hjälpa dig att utvecklas.
Köp också gärna min bok, den fungerar som en handbok fullspäckade med övningar och tips. Först gången du läser den strunta i övningarna och läs boken rätt igenom. Gör sedan bara de övningar som känns meningsfulla för dig.