Elevator pitch som dörröppnare

Blogg
juli 11, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Har ni tänkt på att vi lever i ett rekommendationssamhälle, ett samhälle som fullständigt svämmar över av information och som gör det svårt att fatta välgrundade beslut. Det innebär att vi hellre litar på rekommendationer från andra som vi har förtroende för. För att lyckas i ditt yrkesliv så behöver du bli rekommenderad av så många som möjligt och då måste du vara duktig på att alltid och till alla kunna ge ett bra svar på frågan: vad jobbar du med? Och det räcker inte med det, du måste sticka ut, skilja dig från andra med liknande kunskap och erfarenhet. Den ska spegla din personlighet, visa vad du brinner för och vad som är själva kärnan i det du håller på med.
 
 
En elevator pitch är en kortfattad presentation av dig som ska hjälpa andra att få en klar och tydlig bild av vem du är. Men den ska inte, i första hand handla om dig utan hur du adderar värde till andras verksamhet. En bra elevator pitch ska framför allt:
 
  • öppna för fortsatt konversation och kontakt.
  • ge en bra bild om vem du är, vad du kan och på vilket sätt du bidrar till affärsnyttan.
  • besvara frågorna: Vad gör du? Vem gör du det för? Varför gör du det du gör?
 
Att ha ett gäng genomtänkta mini-presentationer på lager är bra i alla möjliga sammanhang. Vanligast är nog att vi tänker på det när vi ska söka jobb, eller sälja in en idé, en tjänst eller en produkt. Men du är din egen marknadsförare dygnet runt och ditt  varumärke är inget du kan hänga på en krok när du går hem från jobbet. Vill du skapa dig ett bra rykte, ett starkt personligt varumärke, så ta dig tid att fundera ut några riktigt bra min-presentationer. Det kommer att öppna många dörrar, var så säker!
Vill du ha fler tips på hur man skapar en elevator pitch så läs mer här:
Jag skriver också krönikor på Pengakoll.

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.