Elevator pitch som dörröppnare

Blogg
juli 11, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Har ni tänkt på att vi lever i ett rekommendationssamhälle, ett samhälle som fullständigt svämmar över av information och som gör det svårt att fatta välgrundade beslut. Det innebär att vi hellre litar på rekommendationer från andra som vi har förtroende för. För att lyckas i ditt yrkesliv så behöver du bli rekommenderad av så många som möjligt och då måste du vara duktig på att alltid och till alla kunna ge ett bra svar på frågan: vad jobbar du med? Och det räcker inte med det, du måste sticka ut, skilja dig från andra med liknande kunskap och erfarenhet. Den ska spegla din personlighet, visa vad du brinner för och vad som är själva kärnan i det du håller på med.
 
 
En elevator pitch är en kortfattad presentation av dig som ska hjälpa andra att få en klar och tydlig bild av vem du är. Men den ska inte, i första hand handla om dig utan hur du adderar värde till andras verksamhet. En bra elevator pitch ska framför allt:
 
  • öppna för fortsatt konversation och kontakt.
  • ge en bra bild om vem du är, vad du kan och på vilket sätt du bidrar till affärsnyttan.
  • besvara frågorna: Vad gör du? Vem gör du det för? Varför gör du det du gör?
 
Att ha ett gäng genomtänkta mini-presentationer på lager är bra i alla möjliga sammanhang. Vanligast är nog att vi tänker på det när vi ska söka jobb, eller sälja in en idé, en tjänst eller en produkt. Men du är din egen marknadsförare dygnet runt och ditt  varumärke är inget du kan hänga på en krok när du går hem från jobbet. Vill du skapa dig ett bra rykte, ett starkt personligt varumärke, så ta dig tid att fundera ut några riktigt bra min-presentationer. Det kommer att öppna många dörrar, var så säker!
Vill du ha fler tips på hur man skapar en elevator pitch så läs mer här:
Jag skriver också krönikor på Pengakoll.

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.