Fågel, fisk eller mitt emellan?

Blogg
juni 30, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Hjälte eller skurk? Missförstått geni eller manipulativ psykopat? Ja det är inte lätt att få en entydig bild av Saabs ordförande och tillförordnade VD, Victor Muller, men helt klart är att han är oerhört karismatisk, att han har lika många anhängare som belackare och att hans affärsmetoder har ifrågasatts mer än en gång.

I vår begreppsvärld är han förvisso ett varumärke när det kommer till kännedom, men eftersom bilden av honom är så tveeggad så vill jag ändå hävda att det inte är ett starkt sådant. Ett starkt personligt varumärke förutsätter nämligen att vi har en klar och tydlig bild av vem han är och vad han står för. Och vem vet det? Nu har ekonomijournalisten Jens B Nordström kommit ut med boken Cirkus Muller, som jag ska läsa med stort intresse. Den är såklart vinklad och perspektivet är författarens, men jag är ändå väldigt nyfiken…

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.