Fem tips för att klara jobbintervjun

Blogg
oktober 17, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Jag tror att det flesta av oss är ganska nervösa inför en jobbintervju. Att vara väl förberedd är ett sätt att hantera den nervositeten. Här kommer några tips vad du kan göra innan:

Kolla upp företaget: Googla och läs på sy mycket du kan om företaget och branschen. Vilken typ av tjänster erbjuder de? Vilka är deras kunder? Vilka utmaningar står de inför? Vart är de på väg? Vad är viktigt för dem? Vilka värderingar har de och på vilket sätt överensstämmer de med dina?

Förbered frågor och svar: I PR-världen gör man ofta något som kallas Q & A. (Questions and answers) Oftast i samband med att man ska möta media. Man skriver helt enkelt ner alla frågor man kan tänkas få och de svar man då ska ge. Du kan göra likadant. Sätt på dej arbetsgivarens glasögon och fundera över de frågor du kan få. Hur ska du svara? Är du osäker ta hjälp av en vän. Det kan också vara bra att redan innan ha tänkt ut några inledande fraser för att ”bonda” med den du ska möta. Kanske har de fina lokaler eller nya lokaler som du kan kommentera. Kanske kan du vara nyfiken på var de brukar luncha någonstans? Eller något annat som känns bra. Kom ihåg att ibland finns det inget utrymme för småprat, det där är något du måste du känna av.

Fråga och visa intresse: Förbered ett antal frågor som visar att du är insatt och intresserad av företaget. Det kan vara frågor om själva företaget, affären och kulturen. Men du kan också berätta om något du läst som handlar om branschen eller området som företaget verkar inom, och ställa en fråga i anslutning till det du läst.

Visa din personlighet: Vilken del av din personlighet vill du lyfta fram? Vad vill du att de ska veta om dej? Använd dej av storytelling. Rapa inte upp fakta som redan finns på ditt CV. Använd kraften i personliga berättelser och konkreta exempel för att förmedla essensen av vem du är och vad som är viktigt för dig. Det är också lättare att vara både naturlig och entusiastisk när vi berättar historier. Historier inspirerar och attraherar.

Ego-googla: Arbetsgivaren kommer helt säkert att kolla upp dej på nätet. Googla dej själv och se vad som kommer upp. Vad kommer arbetsgivaren att tänka och tycka när hen ser google-resultatet? Glöm inte att se till att du har en fullständig Linkedinprofil som är relevant och intressant.

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.