Ledsen men du fick inte jobbet – vi har hittat någon annat som är snyggare än du. Ingen arbetsgivare skulle säga så idag, men det kan vara precis det som kan ha hänt.
För varje yrke finns det synliga eller osynliga regler som berättar hur man ska se ut och bör uppträda Väldigt få klarar sig undan att behöva se rätt ut, möjligen kan någon med en extrem Harvardutbildning eller unik spetskompetens, lyckas att flytta fokus från utseende och framtoning. Flera studier visar att svenska arbetsgivare lägger stor vikt vid utseendet. Men varför har det blivit viktigare och viktigare hur vi ser ut?
Ja, kanske är det så att generellt sätt så fanns det förr bara två stilar; en för affärsfolk och högre tjänstemän och en för arbetare, men nu har det blivit svårare. Alla har olika stilar och det har blivit viktigare att genom sin klädsel och framtoning markera vem vi är och vad vi står för. Och ekonomiskt sätt har vi ofta råd att klä oss som vi vill. Och har vi inte det, men skulle vilja köpa det bästa, finns det utmärkta kopior att tillgå. Det är allt svårare att skilja på vad som är vad. Då blir nyanserna viktigare.
Att arbeta med sitt varumärke handlar om att förstå och ta kontroll över hur du uppfattas av andra. Och en stor del att detta handlar om ”HURET”, det vill säga hur du ser ut, hur du för dig och hur talar.
– Vi pratar om looking good – sounding right menar Henrietta Huzell forskare vid Karlstad universitet som skrivit en avhandling om estetisk kompetens. Det handlar om att tala rätt, klä sig rätt och se rätt ut.
Men kom ihåg att snygg är i allra högsta grad en subjektiv bedömning – man kan komma långt med att vara hel och ren, ha välborstade tänder, bra ögonkontakt och ett fast handslag.