Företagsfilm – hur funkar det?

Blogg
mars 29, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Enligt en rapport från Cisco kommer 80-90 % av all trafik på nätet att bestå video år 2019. Frågan är alltså inte om man som företag bör jobba med video, utan snarare hur man bör göra. Enligt den brittiske videostrategen Phil Nottingham, som föreläste på Webbdagarna i Stockholm i förra veckan, finns det några vanliga misstag som nästan alla företag gör.

Börja i liten skala

Det absolut vanligaste misstaget är att man börjar för stort. Man gör ett stort, dyrt projekt som inte generar något speciellt alls i form av vare sig pengar, uppmärksamhet eller ens intern stolthet. Filmen hamnar i byrålådan och används sedan som avskräckande exempel när nästa person föreslår att man kanske bör satsa på video. Hans råd är enkelt – börja i mindre skala! Gör flera små projekt och skala upp ambitionsnivån på videoprojekten vartefter publiken blir större.

Hur gör man för att komma igång då? Jo, börja med att fundera på var i din verksamhet det finns ett behov av video, var skulle det funka bäst? Vilket problem skulle det kunna lösa? Handlar det om konvertering, synlighet eller för att förklara något?

Vilken plattform ska man välja?

Fundera därefter på vilken plattform som skulle passa bäst för videon. Är det Facebook, YouTube eller den egna sajten? Vilken plattform du använder är viktigt för vilken typ av innehåll du ska skapa. En majoritet av Facebookanvändarna tittar på Facebook i sin mobil och har ofta inte ljudet påslaget. En video som ska fungera på Facebook behöver alltså väcka intresse även utan ljud. På YouTube är det tvärtom, där är ljudet ofta viktigare än bilden.

Det enklaste och snabbaste för att komma igång är att använda video just i sociala medier, en kort Facebook- eller Instagramfilm är ett utmärkt sätt att börja och behöver inte bli så dyrt.

Olika filmer har olika syfte

Företag tjänar på att använda video som kommunikationsmedel eftersom det är ett utmärkt sätt att ge företaget ett mänskligt ansikte, att ge det en personlighet. Olika typer av video har förstås olika syfte. Du kan till exempel använda video på hemsidan för att visa er företagskultur – vilka ni är och vad ni står för och för att sätta en stämning. En annan typ av film är produktfilmer, filmer som visar och förklarar vad ni gör, ert erbjudande och hur det funkar. Och en tredje typ är filmer som visar vad ni kan och vet, och som gärna lär ut något till tittaren. De kan användas för att etablera er som experter och skapa trovärdighet.

Video blir en allt viktigare del att få in i kommunikationsplanen – se till att utnyttja det smart!

Lästips: The Five Mistakes Business Owners Make When Planning a Video

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.