Förtroende ditt viktigaste kapital

Förtroende vårt viktigaste kapital

Blogg
juni 16, 2022
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende kan ta år att bygga upp, men minuter att rasera. Den senaste tiden har vi läst braskande rubriker om Storbritanniens ledare Boris Johnson. Igen. Uppgifter om dans och drickande på Downing Street 10 under lockdown har fått förtroendet för honom att dala och avgångskraven är massiva. Ursäkter som jag trodde att tillställningarna som jag deltog i var arbetsrelaterade” stärker inte precis hans aktier. Men han verkar vara katten med nio liv, det ska bli intressant och se vad som händer framöver.

Liknande händelser, om än inte riktigt lika dramatiska, har skett (och sker hela tiden) i Sverige också. Kanske kommer ni ihåg när vår egen f.d statsminister Stefan Löfven, i ett jultal till svenska folket 2020 sa att ”nu är det allvar –  vi måste hålla oss hemma, undvika folksamlingar och köpcentrum”, men som sedan själv gick ut och julhandlade på en av Sveriges mest folktäta handelsplatser, nämligen Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Eller som MSB:s förrförra generaldirektör Daniel Elison som, under samma period, gick ut och avrådde svenska folket från onödiga resor, men som sedan stack i väg till Kanarieöarna, inte bara en gång, utan två gånger under hösten. Vilket såklart bidrog till att förtroendet för MSB droppade ordentligt.

Minns ni förresten Volkswagen och utsläppsbluffen?  2015 avslöjandes att bolaget hade sålt bilar i USA med en mjukvara som var installerad med syftet att manipulera utsläppstester. Det bidrog till en aktie i fritt fall. Kritiken var inte nådig. Att man medvetet lurat både kunder och myndigheter är förstås det värsta tänkbara scenariot. Volkswagen gick ut med förlåt-oss-annonser, men annonsen sågades av flertalet varumärkesexperter och krishanterare och gick bara en dag. Nu har det gått några år och Volkswagen verkade ha kommit helskinnade ur den krisen. Men de har ögonen på sig, nyligen har de fått kritik från bland annat Green Peace om att deras nya klimatkompensation inte ger lägre koldioxidutsläpp i verkligen. Att det är en bluff helt enkelt.

Listan på dåligt omdöme, bristande etik och moral kan tyvärr bli lång, men vi kan i alla fall konstatera att förtroende inte är något som man kan sticka ut och shoppa, förtroende är något man förtjänar. Det är en färskvara och något som man hela tiden måste jobba med för att få och för att behålla.  De vanligaste orsakerna till att vi tappar förtroendet för ett företag eller en person är:

• När det finns ett gap mellan vad man säger och vad man gör
• Usel krishantering, man försöker slingra sig, mörka eller till och med ljuga
• Om man behandlar sina medarbetare och sina kunder illa
• Girighet. Något som inte minst storbankerna har fått erfara. Deras förtroendekapital har påverkats kraftigt av de senaste skandalerna med pengatvätt och lägre kundnöjdhet.
• Bristande etik och moral

Så förtroende är viktigt, till och med affärkritiskt. Både för företag och människor. Egentligen är det rätt logiskt, i en värld fylld med motsägelser, fake news och girighet blir frågan de flesta av oss ställer sig – vem kan jag lita på?

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2022 All Rights Reserved.