Framgång – talang, tur eller hårt arbete?

Blogg
augusti 24, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Läste en artikel om framgång härförleden där frågeställningen var ”vad är det som gör att vissa människor lyckas bättre än andra? Det typiska svaret för många är begåvning, ambition, eller helt enkelt en kombination av båda.

– Det finns en övertro på talang, menar Lars-Eric Uneståhl, psykolog och fil dr i psykologi. Ibland kan det vara en nackdel att vara en så kallad talang, eftersom man då inte från början lär sig att det är genom träning man lyckas. Det de flesta forskare är överens om att det krävs 10 000 timmars övning att bli riktigt mästerlig på någonting. Det motsvarar ungefär tio år av en människas liv och gäller oavsett om det handlar om sport, dataprogrammering, musik eller något annat.

Lars-Eric Uneståhl säger att det finns andra saker som också påverkar våra möjligheter till att bli framgångsrika. Han har identifierat tre saker som utmärker de som blir mest framgångsrika. Den första är vår självbild; alltså summan av vår självkänsla och vårt självförtroende. Det andra är vår målbild; hur vi ser på framtiden och det vi vill uppnå. Och den tredje är vår attityd, det vill säga hur vi tolkar livet. Han menar att ha en optimistisk syn på livet är a och o för att lyckas med det vi vill. Och att ha ett öppet sinne och lära sig av sina erfarenheter.

Sammanfattningsvis: hitta din grej, spendera tid och energi på just det, tänk positivt och se möjligheter istället för  hinder. Då kommer du att utveckla ett starkt personligt varumärke, lyckas i ditt yrkesliv och dessutom ha kul på resan. Halleluja!

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.