Fyra vanliga misstag inom content marketing

Blogg
februari 22, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Idag ägnar sig de flesta åt content marketing i någon form och företag skapar content som om det inte fanns någon morgondag. Det är så klart toppen – intressant och bra content ger ett omedelbart värde till mottagaren, skapar kontakt och bygger lojalitet. Men för att verkligen få effekt av din innehållsstrategi måste du klicka med mottagaren. Och där är det lätt att trampa snett.

Här är fyra vanliga misstag (och några förslag på hur du undviker dem):

1. Att fokusera på sig själv istället för sin publik

De flesta tänker inifrån och ut. JAG tycker att min nya produkt/tjänst/hemsida är det mest revolutionerande sedan hjulet uppfanns – men sannolikt tycker inte så många andra det. Hela poängen med content marketing är att bidra med innehåll som är intressant och relevant för mottagaren – därför borde det vara självklart att innehållet utgår ifrån vad mottagaren verkligen tycker är intressant och relevant. Men det är lätt att säga, och svårare att genomföra i praktiken. Vi vet alla att det är lätt att fastna i sitt eget huvud, men lyft blicken och fokusera på att alltid utgå ifrån mottagarens verklighet.

2. Att vara för intresserad av att sälja

Jag skrev i stycket ovanför att poängen med content marketing är att bidra med värde för mottagaren, och det är förstås sant. Men ska man vara helt ärlig handlar det ju om att skapa en relation för att sedan sälja något. Det är ytterst en strategi för att öka intäkterna. Här blir många för ivriga, och går direkt på säljet. Det är helt fel – content marketing är ingen quick fix, det handlar inte om att sälja utan om att utbilda, informera, underhålla och skapa relationer. Att vara för säljig får ofta direkt motsatt effekt.

3. Att ta för stor hänsyn till SEO-strategin

Det kan ibland kännas som att det är Google som bestämmer vem som får leva och vem som dör – SEO är utan tvekan viktigt att jobba med. Men låt inte din SEO-strategi helt styra innehållet. Att trycka in för många sökord blir sällan bra – se till att inte tappa ditt naturliga språk, det blir onaturligt och för opersonligt.

4. Att tro att kvantitet är viktigare än kvalitet

Det skapas en otrolig mängd innehåll idag och det är lockande att tro att ju mer du genererar desto bättre genomslag får du. Men det stämmer inte och det är för det mesta inte heller görbart i längden. Nyckeln till en lyckad innehållsstrategi är snarare kvalitet och kontinuitet. Tänk som en publicist och publicera enligt en plan, en plan som är realistisk och som du orkar upprätthålla över tid. Långsiktighet är ledordet!

Så hur ska man göra då?

Här är bra exempel från NewsCreds #ThinkContent Awards: 50 Best Content Marketing Brands of 2017

Här kan du läsa mer om hur du inte ska göra!

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.