Det är inne med äkthet. Vi längtar efter det äkta och genuina. Vi läser gärna böcker om äkta livsöden, vi gillar äkta hantverk och vi köper äkta mat – ekologiskt, rättvisemärkt och närproducerat. Och i tider med hästköttskandaler, chefsbonusar och muthärvor så längtar vi efter transparens. Ni vet: ”what you se is what you get”
Vi vill förstås även ha äkta människor som verkligen tror på det de gör och som finns där med hela sitt jag. Människor som är sanna, som vet vad dom står för och som följer sina ideal.
Kommer ni håg Alice Bah som med mycket patos och personligt engagemang satte rättvise-märkta produkter på kartan? Och tv-meterologen Per Holmgren, ni vet han med pudelfrissan, som engagerat sig i klimathoten och numera finns på Talarforum som en av de mest anlitade föreläsarna. Det är människor som gör saker och ting med hjärtat, vi känner att de faktiskt menar det dom säger.
Och det är nu min poäng kommer – starka personliga varumärken är äkta, de bygger på den du faktiskt är. Så ta dej en funderare på vad dina styrkor är, vad du brinner för och vad som är så viktigt att du är beredd att gå den där extra milen? Och hur kan du använda det för att skapa värde på företaget du företräder.