Nu tar bloggen semester och vi vill passa på att önska alla kunder, samarbetspartners och vänner en skön sommar!
Vårterminen har gått fortare än någonsin – kanske beror det på att vi har haft fullt upp, roliga uppdrag, en massa utbildningar, konferens i Austin och nya spännande projekt som är på gång. Stort tack till alla våra trevliga kunder för roliga och utvecklande uppdrag!
Du har väl förresten inte missat podden som vi lanserade tidigare i våras – Floskelpodden? Vi har nu gjort en första säsong på nio avsnitt där vi pratar om floskler, klyschor och buzzwords som florerar i näringslivet och inte minst i vår egen värld, konsultvärlden. I varje avsnitt bjuder vi in gäster och experter med olika infallsvinklar, folk som kan mer än vi själva, för att försöka bringa lite klarhet i vad man egentligen menar med orden som så lätt blir floskler. Avsnitten är korta, max 20 minuter och funkar utmärkt att lyssna på liggandes i en solstol! I höst fortsätter vi med nya avsnitt, kommentera gärna om det är någon floskel som du vill att vi ska ta oss an.
Här finns alla säsongens avsnitt!
Precis som förra året kommer här några boktips för avslappnade semesterdagar.
No Ego – How Leaders Can Cut the Cost of Workplace Drama, End Entitlement and Drive Big Results av Cy Wakeman.
Wakeham beskriver de flesta arbetsplatsers absolut största tidstjuv – negativitet och dålig företagskultur. Hon berättade med hjälp av statistik, humor och egna erfarenheter om vilka konsekvenser en dålig företagskultur får och hur man gör för att förändra situationen och skapa en positiv arbetsplats med goda resultat.
The Happiness Advantage – The Seven Principles of Positive Psychology That Fuel Success and Performance at Work av Shawn Achor
Bästsäljare från 2010 om varför vi inte blir lyckliga av att nå våra mål, som de flesta av oss tror – om vi bara får det där jobbet eller lyckas med det vi föresatt oss, då kommer vi att bli lyckliga. Lyckoforskaren Shawn Achor skriver om att vi måste vända på vårt tankemönster, vi har större chans att nå våra mål om vi redan är lyckliga.
Factfulness: Tio knep som hjälper dig att förstå världen av Hans Rosling, Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund
”Denna bok är min sista strid i min livslånga kamp mot den förödande globala okunskapen. Den är mitt sista försök att förändra människors sätt att tänka.” – Hans Rosling
Vi människor har oroande tendenser att missförstå vår omvärld och hur världen utvecklas och i Factfulness visar Roslings varför det är så och vad vi kan göra för att rätta till våra missuppfattningar. Med utgångspunkt i tio misstag vår hjärna gör visar de hur vi kan bryta med våra tankefel och förstå världen bättre.
Och sist men inte minst vill vi så klart slå ett slag för Pias bok:
Ett starkt personligt varumärke: Din vassaste konkurrensfördel av Pia Lanneberg
Personal branding är det mest effektiva sätt att hantera sin karriär, sitt ledarskap eller sitt företag på. Det handlar helt enkelt om att förstå och ta kontroll över hur du uppfattas av andra. I boken går Pia igenom vad det innebär att stärka sitt personligt varumärke och hur du utvecklar det kontinuerligt. Det handlar om att göra sig själv både tydlig och synlig. Boken innehåller teorier, konkreta tips, övningar och goda råd från människor som lyckats skapa framgångsrika varumärken inom olika områden.