Gör kläderna jobbet?

Blogg
oktober 18, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Vi vet väl alla att första intrycket är avgörande när vi träffar nya människor. På bara ett par sekunder gör du automatiskt en hel massa antaganden om personen framför dig – utan att ett enda ord har yttrats. I vissa fall stämmer bilden du först fick och i andra måste du helt omvärdera ditt första intryck. Men att alla gör ett första intryck är ett faktum, så frågan är hur du bäst drar nytta av det? Vi som arbetar mycket med personligt varumärke pratar ofta med våra kunder om vikten av att vara tydlig. Det handlar om att ta kontroll över och själv styra vilket intryck du gör på din omgivning. Och här har kläderna en viktig roll att spela.

DN skrev om detta i helgen, i en artikel om klädernas betydelse för hur vi uppfattas. Stilexperten Oscar Arrsjö, som bland annat brukar synas i Nyhetsmorgon, menade i artikeln att hans egen framgång började när han under studietiden medvetet bytte klädstil.

– Min egen omvandling var det ultimata beviset på att klädkoder spelar roll. Jag var exakt samma ­kille som innan men fick ett helt annat bemötande. Sedan dess har jag närt det här och analyserat vad som får mig och andra att framstå som mäktiga, spännande eller förtroende­ingivande. Och svaret ligger ofta i vad du har på dig.

Oskar har helt rätt i detta, kläderna har stor betydelse för hur du uppfattas. Självklart kan man också välja att gå mot strömmen, men då gäller det att vara beredd på konsekvenserna. Så här säger Jacob Östberg, professor i reklam och pr vid Stockholms universitet, i artikeln.

– Väldig få människor kan välja att inte spela med eller frånsäga sig klädkoder utan att diskvalificera sig för ett yrke. Oftast gäller det att du har en extrem maktposition för att kunna agera helt självständigt. Steve Jobs är ett bra exempel, säger Jacob Östberg.

Det handlar inte nödvändigtvis om vad du har på dig, där finns sällan något rätt eller fel, det handlar snarare om att vara medveten om vad du signalerar. Det är helt omöjligt att inte signalera något – om du inte bryr dig är det en signal i sig. Vi menar att det är smart att utnyttja klädernas makt och göra genomtänkta val.

Läs hela artikeln här.

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.