Det låter oerhört självklart, men att hålla vad man lovar är grundläggande i allt varumärkesarbete, oavsett om det gäller företag eller människor. Eftersom varumärke handlar om de förväntningar vi har på en person eller ett företag, så kan du inte säga en sak och göra en annan – det skadar trovärdigheten. Du måste hålla ditt varumärkeslöfte. Starka varumärken är konsekventa, de lever som de lär. Och trots den uppenbara självklarheten i detta är det många som glömmer det.
Ett starkt varumärke byggs inifrån och ut, ditt varumärke är inte det du säger att du är, det är hur andra uppfattar dig. Ambitionen måste alltid vara att det inte ska finnas något gap mellan den du är, den du vill vara och hur andra uppfattar dig. Samma sak gäller företag, det går inte att säga en sak och sedan göra en annan. Det genomskådas snabbt.
Ett aktuellt exempel på företag som verkligen tar ställning och lever som de lär är Ben and Jerry´s i Australien, som sedan den 24 maj vägrar att servera två kulor glass av samma smak till sina kunder – så länge samkönade äktenskap är förbjudet i landet. Ett oerhört bra exempel på ett företag som vågar stå för något och som inser att det är bättre att vara tydlig än att vara alla till lags.
Varumärken handlar om förtroende, vi förväntar oss att få det vi blivit lovade. När det gäller ditt personliga varumärke är det självklart extra viktigt – då handlar det ju om dig som person.
Ett genuint personligt varumärke speglar din identitet, med det är inte samma sak. Alla människor är självklart mycket mer komplexa än så. Se ditt varumärke som den del av din personlighet som du väljer att lyfta fram och kommunicera. Det du vill bli välkänd och uppskattad för – det är ditt varumärkeslöfte.
Om du vill stärka ditt personliga varumärke, och säkerställa att det blir trovärdigt, kan du använda dig av följade steg:
- Inventera
Ditt varumärke måste spegla den du verkligen är, både för att du ska må bra och för att ditt personliga varumärke ska hålla över tid. Därför blir det första steget, inventeringen, i processen mot ett starkt personligt varumärke extra viktig, ju större självinsikt du har, desto lättare är det att utveckla ett hållbart varumärke. Den här delen handlar om att lära känna dig själv; vad du är och vad du inte är, dina styrkor och svagheter och på vilket sätt du kan bidra – just för att du är du. Vi är i regel inte så vana att reflektera över oss själva på det här sättet. Men ett starkt personligt varumärke är äkta och därför är den här inre resan helt nödvändig innan vi går vidare till nästa steg.
- Paketera
Att paketera betyder att du bestämmer vilken del av din personlighet du vill lyfta fram och sedan se till att du förmedlar just det. Var tydlig med vad du tycker och tänker, och kom ihåg att det är omöjligt att vara allt för alla. Ditt varumärke måste sedan matchas mot dina uppdragsgivares behov, värderingar och strategiska mål. För att vara trovärdig måste du vara konsekvent både på nätet och i mötet med andra människor. Allt ska hänga ihop: vad du säger, hur du säger det, hur du ser ut och hur du agerar.
- Marknadsföra
Syns du inte så finns du inte, så enkelt är det. Men synlighet är inte att stå med en megafon på hustaken och skrika ut sitt budskap till alla som vill höra på – effektiv marknadsföring handlar istället om att bli känd för rätt saker hos rätt målgrupper. Du måste också lära dig hur du kommunicerar effektivt i både tal och skrift, vilka aktiviteter du kan göra och vilka kanaler som är bäst för just dig att använda. Ett varumärke handlar om förväntningar som måste infrias. Se till att du håller det du lovar i dina budskap!