Har du ett starkt personligt varumärke?

Blogg
mars 8, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Du är inte ett varumärke, du har ett varumärke! Ett varumärke är den mentala bild som andra har av dig och som i allra högsta grad kan bidra till att du får precis det yrkesliv du vill ha. Det finns några saker som människor med starka varumärken har gemensamt. Här kommer en checklista.

  1. Kompetent: Du är verkligt duktig på det du håller på med och levererar alltid bästa tänkbara resultat. Du lär dig nytt och utvecklas fortlöpande.
  1. Autentisk: Ditt varumärke måste utgå från den du verkligen är, det du kan och det du brinner för på riktigt (inte det som är trendigt eller politiskt korrekt just nu) och hur du adderar värde.
  1. Bra självbild: Du ska ha en klar och realistisk bild över vem du är, vad du står för, hur du kan bidra på bästa sätt och vad som skiljer dig från andra. Du vet hur du ska maximera dina styrkor och hantera dina svagheter.
  1. Passion: Äkta passion går inte att kopiera, den är äkta och unik för just dig.
  1. Syfte: Framgångsrika varumärken ser sig själva som en del av något större. De har hjärtefrågor och kan kommunicera dessa. De har en genuin vilja att bidra, att göra nytta för andra.
  1. Synlig: Syns du inte så finns du inte. Vill du bli framgångsrik måste du göra din röst hörd i relevanta forum. Kommunikation är en nyckelkompetens och en förutsättning för att lyckas.
  1. Konsekvent: Du säger inte en sak och gör en annan. Man kan räkna med att du alltid levererar ditt varumärkeslöfte. Ditt varumärke har du alltid med dig, inget du kan hänga på en krok när du går från jobbet.
  1. Målmedveten och uthållig: Du vet vad du vill, tänker långsiktigt och ger inte upp i första taget.
  1. Win-win: Starka personliga varumärken söker ständigt ömsesidiga fördelar i mänskligt samspel. Vinna/vinna betyder att överenskommelser eller lösningar är fördelaktiga och tillfredsställande för bägge parter. Starka personliga varumärken ser livet som en arena för samarbete, inte konkurrens. Det viktigaste är inte att ha rätt utan att göra rätt.
  1. Relationsbyggare: Du lägger ner tid på att bygga och vårda dina relationer både online och offline. Du hjälper gärna till även om du inte får något tillbaka.

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.