Idag pratas det mycket om att man ska göra det man brinner för och att man ska följa sin passion. Det pratas om värderingar och om att hitta sitt syfte. Om att bidra. Och vi håller helt med om detta, vi pratar själva om det här mest hela tiden. Vi menar att grunden till ett lyckligt (arbets)liv är att få göra det man är bra på och tycker är roligt att göra. Och att dessutom känna att det finns en mening med det man gör. Men hur lätt är det egentligen att hitta sin passion? Och hur gör man om man inte känner att man brinner för något speciellt alls?
I ett intressant avsnitt av tidningen Entrepreneurs webbtv-serie Leaders Create Leaders pratar entreprenören Tom Bilyeu om just detta. Tom Bilyeu, som bland annat grundat miljardbolaget Quest Nutrition, menar att det bästa sättet att hitta sin passion är att försöka hitta de överlappningar som finns i ditt liv. Fundera på vad som ger dig energi och utgå ifrån det. Bilyeu hade själv ingen klar bild från början av vad han ville göra med sitt liv och han menar själv att han inte uppfattades som speciellt lovande som ung heller. Men hans poäng är att det viktigaste är vilken inställning, vilket tankesätt, du har.
När vi arbetar med personal branding är det grundläggande att ta reda på vad som driver vår klient, vad hen brinner för. Detta är viktigt eftersom vi menar att starka varumärken, oavsett om det är företag eller människor, måste vara äkta. Engagemanget måste komma inifrån, annars orkar man inte jobba så hårt som krävs för att bygga ett starkt varumärke. När det handlar om att hitta sin väg i yrkeslivet är det förstås inte bara passion som krävs, du behöver också utgå ifrån dina värderingar och dina styrkor, vad du är bra på och tycker är roligt att göra. Utveckla de styrkor du har som är relevanta, som det finns ett behov av på marknaden.
Vi brukar utgå ifrån följande frågor för att hjälpa våra klienter att hitta sin passion:
• Varför har du valt att arbeta inom ditt område?
• Vad motiverar dig att gå till jobbet varje dag?
• Vad gör dig stolt över att arbeta på ditt företag?
• Vad är du mest stolt över i ditt eget arbete?
• Vad skulle du göra om pengar inte var något problem?
• Vad gör dig riktigt upprörd? Det kan till exempel vara någon företeelse i samhället eller egenskap eller beteende hos andra.
• Vilka aktiviteter ger dig lust och energi?
• Vad tycker du är absolut roligast i livet?
• Vad kan få dig att hoppa ur sängen kl 6 en lördagsmorgon?
• Finns det något område i din bransch, inom ditt område eller i samhället där du vill göra skillnad?
• Har du haft några “defining moments”, några tillfällen eller vändpunkter som har format dig som människa och som har påverkat de val du gjort?
Titta gärna på hela avsnittet här, Tom Bilyeu och programledaren, entreprenören Gerard Adams pratar också om vikten av att ständigt lära sig mer, boken Extreme ownership och Jean-Claude van Damme.