Vi jobbar mycket med personal branding och vi ser att intresset för ämnet ökar – idag inser de flesta värdet av att ta kontroll över sitt varumärke och hur man kommunicerar vem man är. Inte minst digitalt. Men då och då stöter vi också på människor som tycker att det där med personal branding är trams och inget som någon vettig människa bör ägna sig åt. Vi brukar då påpeka att ordvalet i sig inte är viktigt – personal branding är varken ytligt, nytt eller onödigt – det är helt enkelt samma sak som ditt rykte. Och de flesta brukar hålla med om att ryktet är det viktigaste vi har.
Att ta kontroll över sitt rykte – inte minst på nätet – är smart. Hur du framstår påverkar vad folk tycker om dig. Och du kan vara helt säker på att ALLA du någonsin varit i kontakt med tycker någonting om dig – eller åtminstone har en bild av dig – vare sig du vill eller inte.
Branding, oavsett om det handlar om produkter, företag eller personer, handlar alltså om vad ANDRA tycker. Det handlar om att påverka vad andra tycker. Det går inte att själv bara bestämma vad andra ska tycka, om de inte tycker så är brandingen misslyckad. Därför är en bra start att ta reda på vilket första intryck du ger och hur folk uppfattar dig. Har du inte koll på detta är risken stor att du inte riktigt framstår på det sätt som du vill, tror eller hoppas.
Vi menar att branding inte alls är ytligt, det handlar inte om att skryta och absolut inte att klistra på sig själv egenskaper man inte har. Du behöver inte torgföra politiskt korrekta åsikter på Linkedin om du inte vill, och det har inget alls att göra med att bli allmänt känd. Det handlar helt enkelt om att ta kontroll över hur du uppfattas, eftersom det är viktigt.
Så länge du är en del av samhället är andra människors uppfattning om dig viktig. Punkt.
Men det finns vissa lägen då personal branding är lite extra viktigt. Du kanske till exempel vill starta eget företag? Du kanske vill profilera dig internt? Byta jobb? Du kanske vill bredda ditt nätverk eller hitta nya kunder och samarbetspartners? Kanske är du i början av din karriär och vill att alla ska veta vad du kan och vad du vill? Kanske vill du avancera inom bolaget du redan är på, men får aldrig riktigt chansen? Kanske vill du bli mer erkänd inom din bransch för vad du faktiskt kan?
I alla de här fallen är personal branding, (eller ditt rykte om du så vill) ett bra sätt att börja. Med en medveten strategi för personal branding tar du dig helt enkelt fram fortare!
Här kan du läsa lite mer om hur du bygger ett starkt personligt varumärke.