Har du satt ihop din PR-strategi inför 2017?

Blogg
november 23, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Nu är det dags! Om du inte redan har gjort det så är det hög tid att fundera över hur din PR-strategi för 2017 ska se ut. Att synas och höras så där i största allmänhet är ingen hit. Du ska bli känd för rätt saker hos rätt personer. Du behöver en PR-plan.

Idag är de flesta överens om att PR är bra och viktigt, men många har en luddig bild av vad det innebär och hur man bör arbeta. Många tror att PR är synonymt med publicitet, kanske inte så konstigt eftersom nyhetsartiklar, intervjuer och reportage ofta är det synliga resultatet av många PR-aktiviteter. Men PR är egentligen ett bredare begrepp som handlar om påverka vad andra tycker och tänker om ett varumärke.

En smart kommunikationsstrategi hjälper dig att bygga ditt varumärke, men för att uppnå goda effekter gäller det att ha en långsiktig strategi och att arbeta metodiskt – PR är ingen quick fix.

Några saker att tänka på:

  1. Målgrupp: Vilka vänder du dig till? Vad intresserar dem? Vad är viktigt för dem? Vilka behov har de? Var finns målgruppen?
  1. Syfte med ditt PR-arbete: Vad vill du åstadkomma? Vad vill du att målgruppen ska tänka, tycka, veta, göra? Vad vill du bli välkänd och uppskattad för?
  1. Kanaler och content: Vilka sociala medie-kanaler vill du satsa på och är du säker på att det är där målgruppen finns? Det är bättre att satsa på några få än och göra det bra, än att göra lite halvdana insatser lite överallt. Se till att din innehåll är bra, om ingen vill läsa/lyssna/titta är det bortkastad tid. Eller framför allt – om inte rätt personer engagerar sig i ditt innehåll är det bara att göra om och göra rätt.
  1. Lyfta fram din expertis: Din expertis är inte det du vill vara bra på, utan det du faktiskt är vass på. Det ska vara baserat på fakta och gå att leda i bevis. Annars bygger du luftslott som riskerar att brista vid minsta granskning. Lyfta fram din kompetens och dela med dig av den till andra. Du kan till exempel använda sociala medier, skriva böcker och/eller föreläsa.
  1. Mät och utvärdera: Det som är roligt i dagens digitala samhälle är att nästan all kommunikation går att mäta – du ser direkt vilken effekt ett blogginlägg eller ett utskick får. Testa och analysera, du kommer sannolikt snabbt att lära dig vilken typ av innehåll som fungerar bäst i vilken kanal. Kom ihåg att lojalitet går före likes! När allt är mätbart är det lätt att stirra sig blind på siffror – men glöm inte att kvalitet går före kvantitet. Äkta engagemang från dina följare och kunder är mycket viktigare än många likes.

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.