Jag kom ihåg första gången jag själv insåg kraften av en berättelse. Det var i mitten av 90-talet, och jag var konsult på en pr-byrå och som alla andra konsulter behövde jag förstås dra in uppdrag. Nu skulle vi pitcha för ett stort amerikanskt bolag och jag skulle hålla i presentationen. Vi hade förberett en ppt-presentation där vi hade radat upp fakta om byrån, vilka erbjudanden vi hade, vilka kunder vi jobbade med och vilka resultat vi åstadkommit (i form av publicerat värde). In kommer tre personer från den interna pr-avdelningen och slog sig ner vid det stora konferensbordet. De såg förväntansfulla ut. Jag började dragningen. Lätt nervös och på staplande engelska. Efter tio minuter avbröts jag av en av våra gäster: Well, it all sounds okay, but honestly, I don´t get it! I don´t get a clear picture of how it is working with you and what I can expect. I would like to listen to a story that shows how you worked with a client similar to us and what you really accomplished. Panik! Totalt hjärnsläpp, kom inte på en enda historia, svamlade något osammanhängande samtidigt som jag såg hur intresset från den potentiella kunden svalnade. Jag fick förstås inte uppdraget.
Fakta i punktform kan förvisso bidra till trovärdighet, men ger ingen klar bild av vad som ligger bakom faktan och vad den i så fall innebär för dem vi talar till. När vi bara lutar oss på fakta blir det ganska trist och oengagerande.
Sedan tio år tillbaka håller jag och mina kollegor utbildningar och workshops i effektiv kommunikation – kommunikation som påverkar och får avsett resultat. Det som är väldigt tydlig är att de flesta ute i näringslivet fortfarande gömmer sig bakom själlösa power point-presentationer fullproppade med statistik, staplar, fakta och diagram. De hamnar i presentationsläge och glömmer att det mest effektiva sättet att dela information är att exemplifiera och att berätta historier. Historier gör fakta, koncept och idéer verkliga och möjliga att nå. Vi är alla födda att berätta historier, men på något besynnerligt sätt så går den förmågan förlorad när vi kliver in i näringslivet. För att lyckas måste du kunna övertyga andra om att stötta din dröm, din vision eller ditt kall. Oavsett om du vill påverka dina chefer, din organisation eller dina aktieägare måste du kunna tala på ett sätt som engagerar.
Oavsett om du vill profilera dig eller ”bara” få ett jobb måste du kommunicera på ett sätt som är intressant och relevant för dem som lyssnar. Se till att dina lyssnare får samma känslor för det du vill åstadkomma som du själv. Du måste nå både deras hjärnor och deras hjärtan. Och det är vad en berättelse gör.
Läs hur du förbereder ett tal på en kvart
Läs mitt Pulseinlägg om att kommunikation är nyckeln för att lyckas