Hur man missar ett gyllene PR-tillfälle

Blogg
mars 14, 2018
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Världsettan Sverige stod mot USA i herrarnas curlingfinal i OS för ett par veckor sedan. Sverige var favorittippade och att USA ens tog sig förbi grundspelet var oväntat enligt dem som kan något om sporten. (Jag hör inte till den skaran och ska inte på något sätt lägga mig i det idrottsliga.) Men USA vann finalen, herrlaget tog OS-guld. Det var en jätteskräll som ingen förväntat sig, sannolikt inte de själva heller. Man kan misstänka att laget var oerhört glada och stolta och stärkta av sin nyvunna hjältestatus passar de på att twittra lite inför hemresan. De skriver en tweet till flygbolaget Delta där de, på ett ganska charmigt och odramatiskt sätt, frågar om ett OS-guld är skäl nog för en uppgradering på planet.

Själv tolkar jag tweeten som att den är skickad halvt på skämt, och det är sannolikt ganska hög igenkänningsfaktor på att försöka charma sig till en uppgradering på flyget, trots att man vet att det för det mesta är fullständigt utsiktslöst.

Men oavsett hur curlinggänget menade så är det uppbollat för Delta att svara på ett sätt som stärker deras varumärke – det är ett gyllene PR-tillfälle som Delta borde ha jublat över.

Så vad gör de? De svarar så här:

Och det svaret är visserligen sakligt och trevligt. Men det är SÅ fruktansvärt tråkigt och ocharmigt. Helt neutralt och fullständigt humorbefriat. Dessutom framstår de som oerhört rigida och snåla, eftersom ordvalet antyder att det faktiskt finns plats i första klass, men att Delta bara inte vill låta dem få platserna.

Så hur borde de ha gjort?

Detta är ett fantastiskt tillfälle att visa ett mänskligt ansikte från företagets sida. Självklart har Delta inte någon som helst skyldighet att erbjuda teamet någonting – mer än de platser de har bokat och betalat för – men det skulle vara så ENKELT för dem att göra något smart och roligt av den här situationen. Det kanske inte gick att bjussa på en uppgradering, men de borde ha skrivit det då. Det är mycket möjligt att det var fullt i första klass, men då är det bättre att säga det, i det här svaret låter det mer som att de inte vill. De hade kunnat svara något charmigare och personligare. De hade kunnat ge curlinggänget ett bra deal vid något annat tillfälle – kanske rabatt på nästa träningsresa så att de vinner även nästa OS. De kunde ha erbjudit en flygstol till ett varmt land för att låta dem tina upp efter kalla Korea. Vad som helst hade varit bättre än det här opersonliga corporate-svaret.

Ett skolboksexempel på hur man missar ett PR-tillfälle!

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2018 All Rights Reserved.