Så här i juletid flödar våra sociala mediekanaler ofta över av julmingel, företagsfester och julbord med kollegorna. Och det är så klart roligt, men som arbetsgivare kan det vara ett bra tillfälle att fundera över vad som egentligen kommuniceras om företaget. Är det en arbetsplats som endast figurerar i sina medarbetares sociala kanaler när det vankas fest? Vilken bild visar medarbetarna av företaget? Eller, ännu värre, visar de kanske ingen bild alls?
Vi lever i ett digitalt samhälle med allt vad det innebär av transparens och snabbhet. Inget går att dölja, allt kommer fram och ett varumärke är inte starkare än sitt digitala rykte. Som företag ska man inte skrämmas av detta, utan i stället dra nytta av den enorma potential varje medarbetare har, nu när alla kan vara sitt eget mediehus. Nästan alla har en närvaro på åtminstone ett par digitala plattformar – och alla medarbetare kan när som helst välja att sprida jubel över lyckade lanseringar, mingelbilder från julfesten eller gnäll på chefen.
Detta ställer höga krav på företagskulturen, man bygger som bekant ett starkt varumärke inifrån och ut. Det går att skriva hur många policies för sociala medier som helst som inte får någon effekt alls, om inte medarbetarna själva är intresserade och engagerade.
Poängen är att nöjda och stolta medarbetare blir fantastiska ambassadörer som själva väljer att sprida positiva historier om företaget. Och det är oerhört mycket mer värdefullt än traditionell marknadsföring.
Hur arbetar ni med sociala medier?
• Har alla på företaget tydliga och bra profiler på LinkedIn?
• Följer du dina kollegors konton på olika plattformar?
• Skriver du om eller kommenterar du sådant du är intresserade av professionellt?
• Sprider du dina kollegors inlägg?