Efter alla år som vi har hjälpt människor att profilera sig, vet vi att de allra flesta är obekväma med tanken på att sälja sig själva. Ju mer vi tänker ”sälj” desto mer låser det sig. Det leder ofta till att vi blir otydliga och luddiga och därför svåra att ta ställning till.
Men lösningen är enkel – tänk inte att du ska sälja. Tänk istället att du ska underlätta för andra att förstå vem du är. Tänk att du ska bli tydlig och möjlig att fatta beslut om. Fattar man inte grejen med dig, är risken att du glöms bort i samma sekund om du vänder ryggen till.
Ditt varumärke är den totala upplevelsen av att ha med dig att göra, summerat och paketerat i ett tydligt budskap som är attraktivt och lätt att komma ihåg. Här kommer några tips som hjälper dig att nå ut:
• Effektiv marknadsföring handlar om att säga rätt saker till rätt personer i rätt kanaler. Det betyder helt enkelt att du behöver veta var din målgrupp finns och bestämma dig för att det är där du ska lägga din energi. Att slänga sig ut i etern utan en tydlig strategi är meningslöst. Du måste göra hemläxan först. Ställ dig frågan: Vad vill jag bli välkänd och uppskattad för?
• Du kan inte vara allt för alla. Var tydlig och du blir lättare att ta ställning till för en potentiell uppdragsgivare. Lägg ner lite krut på att vässa din kommunikation. Hur presenterar du dig och det du gör i olika sammanhang? Vem är du, vad kan du och på vilket sätt kan du bidra? Förbered dig. Träna. Be om feedback.
• Omvärldsbevaka! Bra om du vill blogga, twittra eller delta i diskussioner. Men det är också, rent allmänt, viktigt att hålla sig ajour om vad som händer inom det egna området och branschen. Det inger förtroende och signalerar att du är påläst och engagerad.
• Var konsekvent i all din kommunikation. Tänk både muntlig och skriftlig kommunikation. Se till att den stämmer överens med ditt varumärke och hur du vill uppfattas.
• Använd historier och exempel. Du kan koppla historier, exempel och anekdoter till alla aspekter av ditt liv. Människor kommer ihåg historier, de väcker känslor och sprids lättare än ren fakta. Det ska vara historier som visa vem du är, vad du kan, vad du står för, hur du kan bidra och hur det är att ha med dig att göra. Den ska vara sanna, kortfattade och relevanta.
• Driv en fråga större än du själv. Det finns säkert någon fråga du brinner lite extra för. Ut och jobba med den frågan, det kommer att hjälpa dig att både få lite egen uppmärksamhet samtidigt som du kan göra nytta genom att driva en fråga som du verkligen tror på.
• Dina intressenter finns bland ditt nätverk. De är, förutom din målgrupp, alla de som kan påverka din karriär. Där ingår chefer, kollegor, branschorganisationer, media etc. Du ska rikta dina kommunikationsinsatser till alla dina intressenter.
• Den allra viktigaste marknadsföringskanalen du har är ditt nätverk. Ditt nätverk finns både på nätet och IRL. Ring inte bara när du behöver något, du måste vårda ditt nätverk – hela tiden. Hjälp till där du kan och ge utan att alltid vänta dig något tillbaka. Ta en fika eller en lunch utan något annat syfte än att ha trevligt. Var intresserad av din omgivning. Lyssna, ställ frågor, bry dig! Kom ihåg att starka personliga varumärken är duktiga relationsbyggare och tänker gemensam nytta och winwin. Fråga dig själv, vad har jag gjort för mitt nätverk idag?
• Sätt upp en PR-plan för ditt varumärke. Följ upp regelbundet för att säkerställa att det verkligen händer något.
Tipsen kommer från Pia Lannebergs bok Ett starkt personligt varumärke: Din vassaste konkurrensfördel. Du hittar boken här.