Julefrid och världens starkaste varumärke? God jul från oss!

Blogg
december 21, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Jultomten är en av Sveriges och kanske västvärlden mesta traditionsbärare och trivselspridare – alla vet vem han är. Han har sannolikt ett av världens starkaste personliga varumärken.

Tomten har varit omtyckt i mer än ett sekel och talat om snällhet långt före Stefan Einhorn, (författare till boken ”Konsten att vara snäll”). Fast ibland har han kallats för utpressare – att vara snäll är nämligen en förutsättning för att få klappar. Där har Stefan Einhorn lyft diskussionen till högre höjder.

Ursprungligen var tomten en liten, grå och oglamorös figur vars uppgifter på gården var att väcka folket om något var på tok, ta hand om djuren och hjälpa till vid sysslor som att tröska eller baka bröd. Tomten kunde också straffa dem som burit sig dumt åt. Därav mottot: det är viktig att vara snäll. Tomten har utvecklats med tiden – från vresigt övernaturligt väsen, till mysig gubbe som sprider snällhetens budskap till stjärnögda (och övertaggade) barn.

Med sin framtoning – skägget, dräkten, luvan och det numera vänliga ho ho ho-andet – sticker han definitivt ut från mängden. Han delar ut paket till dem som varit snälla, han färdas aningen okonventionellt genom att komma flygande med släde och ren och tar sig ibland in genom skorstenen. Älskar gröt och är en trivselspridare som ingen annan.

Tack vare Jenny Nyströms fina illustrationer och Victor Rydbergs berömda dikt Tomten framställs tomten idag som en mysig gubbe som lever som han lär: det är viktigt att vara snäll!

Så med det sagt: kära kunder, samarbetspartners, följare, vänner och bekanta – från oss alla, till er alla – en riktigt God jul & ett Gott nytt år!

Pia & Kristina

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.