Innerbrand Logotyp
  • Om oss
  • Tjänster
    • Bygg starka chefsvarumärken Bygg starka chefsvarumärken
    • Ta hjälp av en PR-coach Ta hjälp av en PR-coach
    • Lyft fram människorna Lyft fram människorna
    • Bli en ledare som andra följer Bli en ledare som andra följer
    • Bygg starka team Bygg starka team
    • Kommunicera effektivt Kommunicera effektivt
    • Se alla tjänster
  • Kunder
  • Läsvärt
    • Blogg
    • Podcast
    • Användbara resurser
  • Kontakt

Kläderna spelar roll – tro inget annat

Blogg
augusti 15, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Att vara rätt klädd betyder mer än vad man kan tro för att lyckas. Vi drar snabbt en massa slutsatser på basis av vad andra har på sig. Har du någonsin funderat på varför du klär dej som du gör. Klär du dig för att passa in i gänget, imponera på chefen eller för klättra i karriären?  Även om du är helt ointresserad så skickar dina kläder signaler som omgivningen uppfattar och tolkar. Det kan ju till exempel vara så om du är väldigt fint klädd kan det upplevas som snobbigt, att du är lite fin i kanten, inte vill ta i när det gäller eller att du tjänar för mycket pengar. För nedklädd kan tydas som att du är oengagerad, inte har ambitioner eller kanske inte förstår de sociala koderna. Helt klart är ändå att det blir allt viktigare att vara personlig och att profilera sig.  Och att kläderna fungerar som en slags varumärkesförstärkare. Vi vill säga något med våra kläder, det handlar om vilken grupp du tillhör eller vill tillhöra, de speglar din personlighet och kanske de intressen du har. Kläderna ska stärka ditt varumärke samtidigt som du måste respektera den klädkod som gäller på företaget du jobbar på eller vill söka dej till. En balansakt för de flesta av oss.

Man kan samtidigt konstatera att ju högre upp på toppen man är, desto större svängrum har man. Det har med auktoritet att göra. Tänk Leif GW Person till exempel – han kan tillåta sig att se ut som en luffare, hans trovärdighet ligger i hans expertis, inte i kläderna. Tänk också på Kjell A Nordström som är ekonomiprofessorn som ser ut som en rockstjärna eller Anders Borg med sin ring i örat och hästsvans. Och Annika Falkengren som vi ju associerar med stickade tröjor (kashmir förstås), volanger, pärlhalsband och hollywoodhår.

För oss vanliga dödliga (och kanske för de allra flesta andra också) så finns det några  ”big no-no”. Självklarheter kan man ju tycka, men ni skulle bli förvånade över vad man kan se ute på arbetsplatserna. Här kommer i alla fall listan. Komplettera gärna om ni kommer på fler saker!

– påsiga illasittande kostymer/kavajer

– skrynklor och veck.

– smutsiga skor.

– alltför kort kjol

– för mycket smink

– alltför djup urringning

– ovårdade naglar

– svettlukt eller alltför stark parfym

Relaterade Inlägg

Se alla inlägg
Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Vi hjälper människor och företag att flytta fram sina positioner.
  • Om oss
  • Tjänster
  • Kunder
  • Läsvärt
  • Kontakt
  • Integritetspolicy
Telefonnummer

0708-995508

E-post

pia@innerbrand.se

Besöksadress

Posthuset, Vasagatan 28 Stockholm

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats.
Du kan ta reda på mer om vilka cookies vi använder eller stänga av dem i .

Sekretessöversikt

Denna webbplats använder cookies så att vi kan ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga kakor

Strikt nödvändig cookie bör alltid vara aktiverad så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Tredjeparts kakor

Denna webbplats använder Google Analytics för att samla in information som antalet besökare på webbplatsen, de mest populära sidorna och mer.

Att hålla denna cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Integritetspolicy

Mer information om vår integritetspolicy