Kläderna spelar roll – tro inget annat

Blogg
augusti 15, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Att vara rätt klädd betyder mer än vad man kan tro för att lyckas. Vi drar snabbt en massa slutsatser på basis av vad andra har på sig. Har du någonsin funderat på varför du klär dej som du gör. Klär du dig för att passa in i gänget, imponera på chefen eller för klättra i karriären?  Även om du är helt ointresserad så skickar dina kläder signaler som omgivningen uppfattar och tolkar. Det kan ju till exempel vara så om du är väldigt fint klädd kan det upplevas som snobbigt, att du är lite fin i kanten, inte vill ta i när det gäller eller att du tjänar för mycket pengar. För nedklädd kan tydas som att du är oengagerad, inte har ambitioner eller kanske inte förstår de sociala koderna. Helt klart är ändå att det blir allt viktigare att vara personlig och att profilera sig.  Och att kläderna fungerar som en slags varumärkesförstärkare. Vi vill säga något med våra kläder, det handlar om vilken grupp du tillhör eller vill tillhöra, de speglar din personlighet och kanske de intressen du har. Kläderna ska stärka ditt varumärke samtidigt som du måste respektera den klädkod som gäller på företaget du jobbar på eller vill söka dej till. En balansakt för de flesta av oss.

Man kan samtidigt konstatera att ju högre upp på toppen man är, desto större svängrum har man. Det har med auktoritet att göra. Tänk Leif GW Person till exempel – han kan tillåta sig att se ut som en luffare, hans trovärdighet ligger i hans expertis, inte i kläderna. Tänk också på Kjell A Nordström som är ekonomiprofessorn som ser ut som en rockstjärna eller Anders Borg med sin ring i örat och hästsvans. Och Annika Falkengren som vi ju associerar med stickade tröjor (kashmir förstås), volanger, pärlhalsband och hollywoodhår.

För oss vanliga dödliga (och kanske för de allra flesta andra också) så finns det några  ”big no-no”. Självklarheter kan man ju tycka, men ni skulle bli förvånade över vad man kan se ute på arbetsplatserna. Här kommer i alla fall listan. Komplettera gärna om ni kommer på fler saker!

– påsiga illasittande kostymer/kavajer

– skrynklor och veck.

– smutsiga skor.

– alltför kort kjol

– för mycket smink

– alltför djup urringning

– ovårdade naglar

– svettlukt eller alltför stark parfym

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.