Vi är alla väl medvetna om att nätverket kring oss är värdefullt. Att vara duktig på att nätverka är en viktig färdighet för att lyckas professionellt – men nätverkandet går i själva verket ännu djupare och handlar inte bara om att skapa nya kontakter. Det ger också förutsättningar för innovation, karriärutveckling och affärsframgångar.
I nya boken Friend of a friend – Understanding the Hidden Networks That Can Transform Your Life and Your Career skriver författaren och forskaren David Burkus om vilken betydelse nätverket har för innovation. Idag, när de flesta företag skriker efter innovation och lägger mycket tid och pengar på att försöka förstå hur innovation uppstår och hur man gör för att skapa rätt förutsättningar, så ger han enkla tips: nätverka med människor du inte känner. När du tar kontakt med för dig okända människor, från grupper du inte själv hör till, får du andra perspektiv än dem du är van vid.
Innovation kommer från nya perspektiv
I boken beskrivs bland annat sociologen Brian Uzzis undersökningar av vilka forskningsteam som är mest framgångsrika. Uzzi kartlade forskningsrapporter från 1955 fram till 2004 och kom fram till att de team som bestod av forskare som tidigare inte hade arbetat tillsammans oftast lyckades bäst och fick sina studier publicerade i de mest högprofilerade sammanhangen. Det visade sig också att samma team hade svårt att behålla sin status efter ett tag – magin försvann helt enkelt och de fick inte alls samma resultat av sin forskning. Idag kommer innovation oftast från teamwork så slutsatsen är enkel – se till att ta in nya människor och blanda om i teamet regelbundet.
Burkus menar att vi absolut ska ta hand om alla våra relationer, men att det är i gruppen ”friend of a friend” som potentialen ofta finns. Här, bland dem han kallar ”weak social ties”, kan vi träffa på personer som vi inte alls räknat med, men som kan få avgörande betydelse eftersom de kan sätta oss i kontakt med människor, idéer eller sammanhang vi annars inte hade fått tillgång till. Många tycker att det är svårt att ta kontakt med människor man inte känner, men tricket är, menar vi, att vara genuint nyfiken på människor i allmänhet. Du vet aldrig varifrån nästa jobb, uppdrag eller idé kommer.
Så hur gör man då?
Burkus ger några enkla tips, varav i alla fall det första sannolikt kommer att få många att dra en suck av lättnad;
1. Undvik mingeltillställningar. De allra flesta av oss som går på mingel pratar ändå i hög utsträckning med människor vi redan känner. Och risken är att om vi vågar oss på att ta kontakt med en okänd person, så är det sannolikt någon som liknar oss själva. Mingel kan förstås vara kul – men det är oftast inte det mest effektiva sättet att nätverka.
2. Satsa på gemensamma aktiviteter. Supernätverkaren Jon Levy ordnade för några år sedan middagar för framgångsrika människor som inte alls känner varandra, där gästerna delas in i lag som sedan tillsammans fixar middagen. De får inte berätta vad de jobbar med, och under middagen spelar de spel där de gissar varandras identitet. Konceptet blev en stor succé, och allt handlade om att skapa kontakter utanför sitt vanliga nätverk och föra samman människor som annars inte hade träffats.
3. Ta kontakter utanför din comfort zone. Ta en kaffe med någon från en annan avdelning på jobbet, någon som du aldrig jobbar med, och ta reda på hur den personens vardag och utmaningar ser ut. Bjud en kompis till en kompis som du är nyfiken på på lunch och var genuint nyfiken på personen i fråga. Inställningen ”alltid lär jag mig något” gör de flesta möten intressanta!