Vi träffar många mindre bolag som har goda intentioner när det kommer till företagskultur, men som växer snabbt och kanske inte riktigt hinner med. Eller så saknas kunskap om hur man ska göra för att skapa den där kultur där människor mår bra och strävar åt samma håll. Många tycker att det känns stort och krångligt, men egentligen är det inga konstigheter. Däremot krävs det konsekvent och idogt arbete över tid – det är som bekant inte droppen som urholkar stenen utan det eviga droppandet.
Här kommer några tips på hur du kan göra för att börja bygga en företagskultur där medarbetarna verkligen kommer först.
1. Synka dina affärsvärderingar med dina livsvärderingar
Var inte rädd för att vara lite personlig när det handlar om att skapa en företagskultur. Kulturen måste bygga på värderingar som är äkta så utgå ifrån vad som är viktigast för dig i livet och bygg även din företagskultur kring det.
Det är bara att inse – alla gör misstag och du kommer helt säkert att själv någon gång agera på sätt som strider mot den kultur du vill skapa. Ta ansvar för det! Erkänn dina misstag och visa att du lärt dig något av dem. Det skapar respekt och visar att du verkligen lever som du lär.
För de flesta som startar företag är varje dag en kamp för att överleva. Allt du gör i början sätter agendan för hur bra det kommer att gå framöver och det är nu som du grundlägger din företagskultur. Kom ihåg den tiden när ditt företag börjar bli större – de mest framgångsrika företagen har haft en tydlig bild från början av vilka de är och hållit fast vid den.
Show – don’t tell är förstås det mest effektiva sättet att få folk med sig. Medarbetarna får sannolikt veta en hel massa om företagskulturen, men det mest effektiva är självklart att uppleva den. Och för att kunna göra det måste det vara mer än bara ord på ett papper. Du måste leva värderingarna i varje dag, år ut och år in.
Vi har också skrivit om företagskultur här.