För oss är det alldeles självklart att alla borde arbeta strategiskt med sitt varumärke – både företag och människor. Vi kan väl slå fast att alla har ett varumärke – eller rykte, eller röst om man hellre vill kalla det så. (Pia skriver förresten bra här om varför vi egentligen tycker att uttrycket personligt varumärke känns lite gnissligt.) Ditt varumärke (men vi fortsätter att kalla det så eftersom det inte finns något riktigt bra alternativ) är summan av din kommunikation och ditt beteende som tillsammans skapar en bild som poppar upp i huvudet när andra tänker på dig. Det handlar alltså om hur andra uppfattar dig, inte vem du själv påstår att du är.
Först och främst handlar det om en dos självinsikt, eller soul searching som ett gäng unga jurister sa till oss när vi höll en kurs härom veckan. Titta dig själv i spegeln och fundera över: skulle jag vilja jobba med den här personen? Om ja, varför då? Om nej, varför inte?
Nästa steg är att sammanfatta din kommunikativa personlighet, det vill säga den delen av dig själv som du vill fronta. Det behöver inte bara handla om hur bra du är, utan också vad du inte är och de berättelser (både framgångar och misslyckanden) som förstås har format dig och gjort dig till den du är.
Det är nu många hamnar fel, allt för oftast tänker folk synlighet, men tyvärr utan något vettig att säga. Men att synas och höras så där i största allmänhet är ingen hit. Du behöver bli känd för rätt saker hos rätt personer. Du behöver en PR-plan!
PR handlar om att påverka
Många tror att PR är synonymt med publicitet, kanske inte så konstigt eftersom nyhetsartiklar, intervjuer och reportage ofta är det synliga resultatet av många PR-aktiviteter. Men PR är egentligen ett bredare begrepp som handlar om att påverka vad andra tycker och tänker om ett varumärke. Och att bygga relationer med alla som är viktiga för varumärket. Relationsbyggande aktiviteter är så mycket mer än att synas i media. Marknadsföringsstrategi är viktigt, det räcker inte att använda en kanal, du behöver synas på flera arenor. Mixen är betydelsefull. Olika aktiviteter och strategier passar olika personer olika bra. Du måste utgå från både dina yttre och inre förutsättningar.
Syftet med en PR-plan är att hjälpa dig att bli både tydlig och synlig. Och på sikt förstås bli en välkänd och uppskattad person på ditt företag eller inom din bransch. Men det räcker inte med en PR-plan, du måste jobba hårt och vara både konsekvent och uthållig.
Sluta sälj – bli köpbar
Efter alla år som vi har hjälpt människor att profilera sig, vet vi att väldigt många är obekväma med tanken på att sälja sig själva. Ju mer vi tänker ”sälj” desto mer låser det sig. Det leder ofta till att vi blir otydliga och luddiga och därför svåra att ta ställning till. Sluta att tänka sälj. Tänk istället att du ska underlätta för andra att förstå vem du är. Tänk att du ska bli tydlig och köpbar, möjlig att fatta beslut om. Hjärnan vill nämligen förstå, och du måste hjälpa den på traven. Fattar man inte grejen med dig, är risken att du glöms bort i samma sekund om du vänder ryggen till.
Ditt varumärke är den totala upplevelsen av att ha med dig att göra, summerat och paketerat i ett tydligt budskap som är attraktivt och lätt att komma ihåg.
Vårda ditt nätverk!
En sak är helt klar, ingenting slår personliga relationer. För alla som vill ha starka personliga varumärken är det en kritisk framgångsfaktor. Den allra viktigaste marknadsföringskanalen du har är ditt nätverk, både online och offline. Ditt nätverk omfattar alla du har en personlig relation till och ju bättre relationer du har med olika människor desto större glädje har du av ditt nätverk. Sociala medier är en fantastisk möjlighet att bygga relationer på avstånd, att kunna kommunicera utan att det egentligen kostar något. Men det är förstås i verkliga livet det avgörs.
Vi säljer oss själv varje vaken minut oavsett om vi tänker på det eller inte. Alla människor du känner, och alla människor du möter kan vara nyckeln till nästa jobb eller uppdrag. Enligt Trygghetsrådet får så många som tre av fyra jobb via informella kanaler (kontakter och sociala medier). Allt fler jobb annonseras överhuvudtaget inte ut, man använder hellre medarbetarnas egna nätverk för att rekrytera nya medarbetare. Det är kostnadseffektivt och man får tillförlitliga referenser.
Flest kontakter vinner?
Ibland kan man ju få intrycket av att många tror att det är de med flest Facebook-kompisar eller Linkedin-kontakter som är de som är mest framgångsrika. Men så är det inte alltid – ett nätverk ska nämligen underhållas och vårdas. En förutsättning för bra relationer är att du lär känna dem som ingår i ditt nätverk, både online och offline. Du måste ge dem lite tid och engagemang. Du måste visa att du bryr dig, även när du inte behöver dem. Det händer allt som oftast att folk bara kontaktar sitt nätverk när de vill ha gratis experthjälp. Det finns ett engelskt ord för det, brain-picking. På svenska skulle vi kanske säga snyltarbeteende, och det är ingen bra idé om du vill ha ett gott anseende.
Bestäm dig för att målet med att nätverka inte ska vara att jaga kontakter, jobb och affärer, utan att syftet istället är att få nya idéer, lära dig saker och kanske få nya vänner. Det kommer att göra skillnad. Människor känner av om du är intresserad av dem på riktigt eller om du bara vill lära känna dem för att de kan hjälpa dig till nytt jobb eller uppdrag. Vi vill helst umgås med personer, saker och varumärken som får oss att må bra.
Din personliga PR-plan
Tyvärr kommer ingenting att hända bara för att du vet allt det här. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja jobba. Sätt upp en PR-plan för ditt varumärke. Följ upp regelbundet för att säkerställa att det verkligen händer något. Här krävs det ett visst mått av disciplin. Men om du är beredd att lägga ner lite tid och kraft på ditt varumärke, så kommer det att göra skillnad.
Börja med att göra ett antal strategiska val:
• Vilka ska du kommunicera med? Dina intressenter är alla dem som på ett eller annat sätt har betydelse för din karriär. En del av dem finns redan i ditt nätverk medan andra är personer som du gärna skulle vilja ha i ditt kontaktnät. Vilka borde veta vem du är?
• Vad ska du kommunicera? Alla starka personliga varumärken har det gemensamt att de står för något. Det betyder inte att du måste ha åsikter om allt och inget, tvärtom. Men du har säkert något område du brinner lite extra för, en fråga du är speciellt engagerad i och är beredd att stå upp för och driva.
• Digitala kanaler och sociala nätverk: Vilka du ska finnas på? Vad är ditt huvudsyfte med att finnas där, vad ska du kommunicera och hur ofta?
• Relationsbyggande aktiviteter: Vilka relationer behöver du bygga, vårda och underhålla? Tänk både på nätet och IRL
• Andra marknadsföringsaktiviteter: Finns det andra marknadsföringsaktiviteter du vill göra? Vilka då i så fall?
• Vässa din kommunikation: Hur ska du bli en bättre kommunikatör? Vilka kommunikationsverktyg vill du jobba med.
• Vässa ditt varumärke: Vad kan du göra för att bli tydligare, för att vässa dina styrkor och hantera dina svagheter? Vad kan du göra för att gapet mellan hur du vill uppfattas och hur du uppfattas minskar? Hur kan du göra mer av det du brinner för, i syfte att öka engagemanget för ditt varumärke, men kanske framför allt för att få ett roligare yrkesliv.