Effektiv marknadsföring är att säga rätt saker till rätt personer i rätt kanaler – det handlar om att påverka. För att kommunicera effektivt behöver du veta vilken som är din målgrupp, var den finns och därefter bestämma dig för vad du ska lägga din energi på. Att slänga sig ut i etern utan en tydlig strategi är meningslöst. Du måste göra hemläxan först. Ställ dig frågan: vad vill kommunicera?
Du kan inte vara allt för alla.
Om du är tydlig blir du lättare att ta ställning till för en potentiell uppdragsgivare eller samarbetspartner. Hur presenterar du dig och det du gör i olika sammanhang? Vem är du, vad kan du och på vilket sätt kan du bidra? Lägg ner lite krut på att vässa din kommunikation.
Här kommer några tips på hur du kan göra för att med enkla medel tydliggöra din kommunikation och därmed ha större chans att påverka din målgrupp.
Var konsekvent i all din kommunikation.
Tänk både muntlig och skriftlig kommunikation. Se till att den stämmer överens med ditt varumärke och hur du vill uppfattas.
Använd historier och exempel
Du kan koppla historier, exempel och anekdoter till alla aspekter av ditt liv. Människor kommer ihåg historier, de väcker känslor och sprids lättare än ren fakta. Det ska vara historier som visar vem du är, vad du kan, vad du står för, hur du kan bidra och hur det är att ha med dig att göra. De ska vara sanna, kortfattade och relevanta.
Tänk på språket
Använd ett enkelt språk, du verkar inte smartare för att du slänger dig med fackuttryck eller komplicerade ord. De allra skickligaste kommunikatörerna är de som talar och skriver så att så många som möjligt förstår. Ett för formellt språk skapar avstånd och kan lätt bidra till att mottagaren tappar intresset – ord kan antingen sänka eller höja trösklarna.
Driv en fråga större än du själv.
Det finns säkert någon fråga du brinner lite extra för. Ut och jobba med den frågan, det kommer att hjälpa dig att både få lite egen uppmärksamhet samtidigt som du kan göra nytta genom att driva en fråga som verkligen tror på.
Dina intressenter finns bland ditt nätverk.
De är, förutom din primära målgrupp, alla de som kan påverka din karriär. Där ingår kunder, samarbetspartners, chefer, kollegor, branschorganisationer, media t ex.
Målgruppsanpassa
Du ska rikta dina kommunikationsinsatser till alla dina intressenter. Dela upp dem i kategorier och anpassa kommunikationen efter målgrupp.
Omvärldsbevaka!
Du måste självklart alltid vara helt uppdaterad på just ditt område, men det är också, rent allmänt, viktigt att hålla koll på vad som händer inom branschen. Det inger förtroende och signalerar att du är påläst och engagerad. Bra också om du vill blogga, twittra eller delta i diskussioner.
Din viktigaste marknadsföringskanal är ditt nätverk.
Ditt nätverk finns självklart både på nätet och IRL, men tänk på att de flesta får sitt första intryck av dig via nätet idag. Se till att ha en bra och tydlig närvaro på nätet, på de plattformar som passar dig. Se nätet som en tillgång och ett sätt att bygga nätverk på ett strategiskt sätt. Se sedan till att vårda ditt digitala och ditt fysiska nätverk på samma sätt – ring inte bara när du behöver något, hjälp till där du kan och ge utan att alltid vänta dig något tillbaka. Ta en fika eller en lunch utan något annat syfte än att ha trevligt. Var intresserad av din omgivning. Lyssna, ställ frågor, bry dig!
Mät och följ upp.
Följ upp regelbundet för att säkerställa att dina ansträngningar verkligen ger något. Det fina med nätet är att allt går att mäta och att du ser en direkt effekt av dina insatser. Mät och följ upp – ganska snart ser du vad som funkar och inte.