Kungens varumärke i gungning

Blogg
juli 6, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Nu satsar kungen allt och förnekar den påstådda skandalen. En strategi som kan vara farlig, för om det dyker upp några bilder framöver som visar på att han ljugit, så kommer kungens – och kanske monarkins – framtid att hotas.

I sitt möte med pressen ger han inget trovärdigt intryck och han känns väldigt osäker. Han använder många osäkerhetsord som nog, vet inte, kanske, och han kommer med svävande svar som: jag känner inte att jag minns det – istället för att argumentera med fakta. Förstår så väl att han inte minns allt han gjort genom livet (vem gör det?) men att inte komma ihåg om man har varit på fest med strippor och kriminella eller på porrklubb känns inte riktigt trovärdigt.

På presskonferensen under älgjakten sa han att nu vänder vi blad, för det som har hänt (om det har hänt) är länge sedan... Och nu går han ut och förnekar samma sak. Varför gjorde han inte det redan då? Och vad vände han blad ifrån?

Rykte, anseende och förtroende är nyckelord när det gäller att skapa sig ett starkt personligt varumärke. Och här har kungen nu stora problem. Han har uppenbart dåliga rådgivare på Hovet. Varför har man agerat så långsamt och varför har ingen tränat Sveriges statschef inför kriser och möten med media?

I en opinionsundersökning gjord av Aftonbladet och Sifo så tycker en majoritet att det är dags för Kungen att lämna över tronen till Victoria. Och om vi ska ha monarki överhuvudtaget, så är jag böjd att hålla med!

Relaterade Inlägg

Blogg
april 20, 2022

Lär av den bästa – Steve Jobs

Som gammalt Apple-fan och har jag följt både företaget och grundaren Steve Jobs under många år. Jag är precis som många andra väldigt imponerad…
Blogg
mars 30, 2022

Starka varumärken står för något

Många företag pratar mest om sina erbjudanden, men det är svårt för att inte säga omöjligt att särskilja sig baserat på rationella produktfakta. Det…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.