Maximera dina styrkor på jobbet

Blogg
december 7, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Jag har under många år varit väldigt intresserad av styrkor, både min egna och andras. Och jag har funderat på varför så många svenskar har så svårt att svara på frågan: vad är du riktigt riktigt bra på? Är det rädsla att förhäva sig? Eller att omgivningen inte ska hålla med, att de ska tycka att man är helt ute och cyklar? Eller är det så illa att vi faktiskt inte vet, vi har helt enkelt inte ägnat tid åt att reflektera över det? Kanske är det en kombination av allt det här. I vilket fall som helst så är det här något som vi tydligt såg i den studie om styrkor på arbetsplatsen, som jag och en kollega genomfört. Så många som 8 av 10  av de som deltog i våra fokusgrupper tyckte att det vara svårt att identifiera sina styrkor. Åtminstone enligt den definition vi gav dem, nämligen energi + fallenhet + kunskap + förmåga. Vi brukar prata om signaturstyrkor, styrkor som är typiska för dig och som du vill blir välkänd och uppskattad för. Man skulle kunna dela in dina förmågor och färdigheter i tre delar:

1. Saker du är bra på, men inte nödvändigtvis tycker är roliga att göra. De är inte dina signaturstyrkor.

2. Saker du är bra på och tycker är roliga att göra, men du lägger inte ner tid på att bli bättre eller lära dig mer. De är inte dina signaturstyrkor, men här finns potential för att utveckla signaturstyrkor.

3. Dina signaturstyrkor. Det här är de styrkor som utgör en viktig del av ditt varumärke och som kan hjälpa dig till framgång och ett roligare yrkesliv. Du känner igen en signaturstyrka så här:

• Du lär dig den här aktiviteten snabbt och lätt.
• Du är bredd på att lägga ner tid på att lära dig mer och bli bättre.
• Det är något du ser fram emot att göra, som du får energi av och utför med lätthet
• Efter aktiviteten känner du dig stärkt och nöjd och du blir ofta uppmärksammad för det du gjort.

Att identifiera och synliggöra sin kompetens är oerhört viktigt, både för dig och för företaget du arbetar på. Du ökar dina chanser att få jobba med och bli uppskattad för det du är riktigt bra på och tycker är roligt att göra. Forskning visar att vi presterar som allra bäst när vi utgår från våra styrkor. När vi blir medvetna om vilka de är och hur de används på bästa sätt, ökar både självförtroendet och arbetsglädjen. I internationella studier framgår det också att företag som är bra på att lyfta fram medarbetarnas styrkor ökar produktiviteten och minskar personalomsättningen. Så enligt mitt sätt att se det är det helt obegripligt att företag inte tar ett helhetsgrepp kring detta. Här finns det ofantliga vinster att göra, både för individen och företagen!

TIPS!: Börja med att identifiera dina signaturstyrkor enligt vår definition. Ge sedan exempel på hur du i praktiskt handling kan använda dina signaturstyrkor mer, både för att utveckla ditt varumärke men också för att bidra till ditt team, dina kunder och/eller ditt företag!

Tycker du att det är svårt att hitta dina signaturstyrkor? Ta hjälp av ett test på nätet! 

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.