Nätdejting på arbetsmarknaden – varumärke vs varumärke

Blogg
december 2, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Jag fick en brilliant idé när jag var ute och fikade med en kompis som nyligen gett sig på det där med att nätdejta. Jag fick förklarat för mig att när man nätdejtar fyller man i sina intressen, värderingar och vad man söker hos en partner, och vips, så spottar databasen ur sig ett antal tänkbara partners som matchar en. Tänk om det fanns likadana sidor fast för arbetsgivare och arbetssökande? Båda parter skulle helt enkelt fylla i vad som gör att man mår bra, vad man har för värderingar, mål, visioner och vad man söker hos en kollega/chef/arbetsplats. Sedan matchas man ihop med hjälp databasen. Varumärke vs varumärke, om ni förstår vad jag menar.

Jag tycker att det råder något av ett ojämnt förhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare. Låt mig förklara vad jag menar. När man är på anställningsintervju får man i 9 fall av 10 frågan: ”Varför ska vi anställa just dig?”. Det är nu det gäller att ha koll på vad som skiljer mig från alla andra sökande, att det jag säger inte låter för klyschigt och framför allt att jag inte i ren desperation hasplar ur mig något i stil med: ”JAG ÄÄÄÄLSKAR ATT JOBBA PÅ JULAFTON OCH ANDRA HÖGTIDER!!”(för att sedan inte alls orka leva upp till det).

Däremot har jag aldrig kontrat med frågorna ”Varför ska jag vilja ta det här jobbet?” eller ”Vad är det som gör dig till en bra chef?”. Egentligen är det lite märkligt. Det är ju inte bara arbetsgivaren som ska välja mig, det är ju också jag som ska välja min arbetsplats. Precis som i alla andra förhållanden bygger ju det här på ett samförstånd mellan två parter och att man både ger och tar. Ett förhållande där den ene har övertaget blir väl aldrig lyckligt i längden?

Visst skulle det fortfarande finnas anställningsintervjuer som inte går bra och personer som anställs som inte trivs eller som inte passar för tjänsten, precis som nätdejting inte eliminerar alla dåliga dejter (tyvärr). Men sajtens matchningsförmåga borde väl ändå eliminera några felträffar och kanske jämna ut maktförhållandet mellan arbetssökande och arbetsgivare lite?

Andrea kommer att gästblogga här hos oss på PBA under hösten. Andrea pluggar till hälsopedagog på GIH, men det är inte därför hon bloggar hos oss. Nej, det är snarare det faktum att hon är 90-talist och det är med dom glasögonen hon ska betrakta fenomenet ”personligt varumärke. Kul, tycker vi  – välkommen! 

 

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.