Kommunikation är grunden i allt vi gör – oavsett om vi hjälper ett företag att få större genomslag genom att lyfta fram sina medarbetare, om vi hjälper ett annat företag att hitta och implementera sina värderingar eller om vi håller en kurs i presentationsteknik – så är det kommunikation som är nyckeln. Vi menar att orden är viktiga, de kan öka eller minska avståndet mellan människor och de har en avgörande betydelse för hur väl vi förstår varandra.
Eftersom vi rör oss ute på olika företag hela dagarna så ser vi också exempel på när det blir fel, när man pratar om helt olika saker och inte alls förstår varandra. Ofta är man inte ens medveten om att man pratar om olika saker – ”mervärde” betyder väl samma sak för alla? Eller?
Eftersom detta intresserar oss har vi nu lanserat Floskelpodden – en podd där vi pratar om floskler, klyschor och buzzwords som florerar i näringslivet och inte minst i vår egen värld, konsultvärlden. Helt enkelt uttryck som kan ställa till det – vad menar man egentligen med orden? Varför använder vi floskler? Själva är vi givetvis inte bättre än någon annan, vi kan också vara floskliga, vi gör inte anspråk på att sitta inne med några svar eller självklara lösningar. I den här poddserien är vi snarare intresserade av att prata om orden och vi bjuder in gäster och experter med olika infallsvinklar, folk som kan mer än vi själva, för att försöka bringa lite klarhet i vad man egentligen menar.
Några av de gäster som medverkar i serien är Henrietta Hurtig, affärschef på it-konsultbolaget Adaptit och väl bevandrad i konsultflosklernas värld, Lisa Rudebeck, språkforskare på Språkrådet och expert på vad ord verkligen betyder, Mattias Hillestrand, konsult som driver Säljpodden med stor erfarenhet från den floskeltunga säljbranschen, Jacob Östberg, professor i reklam och PR och marknadsföringsforskare, Anki Mattsson, seniorkonsult på Språkkonsulterna med ett känsligt språköra och Ann Lagerström, journalist, ledarskapskonsult och existentiell coach med ett jättespännande filosofiskt perspektiv på floskler.
Lyssna gärna på det första avsnittet här, där försöker vi ta reda på när ett ord blir en floskel och vi pratar om att tidsaspekten också är viktig – att använda ett modeord vid fel tillfälle i dess livscykel får motsatt effekt mot vad som var avsikten.
I det andra avsnittet pratar vi om hållbarhet med bland andra Torbjörn Olofsson, expert på hållbarhet från CSR Sweden som också driver CSR-podden. Hållbarhet är viktigt, det kan vi nog alla enas om, men är det inte också en av våra värsta floskler? Ett trendigt prefix som numera sätts framför det mesta? Lyssna gärna här.
Nya avsnitt kommer på tisdagar under våren, du hittar dem här. Kommentera gärna, vi blir glada för synpunkter, åsikter eller förslag på floskler som vi kan prata om!