Osäker i din chefsroll? Fem regler att leda efter.

Blogg
november 15, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Ledarskap handlar om att få sina medarbetare att växa och sitt team att må bra. Men att vara en bra ledare är inte så enkelt, du måste hela tiden balansera mellan kortsiktiga resultat och långsiktiga mål. Du måste hålla medarbetarna nöjda och stämningen i teamet god. Alla ska vara införstådda med vad som ska göras och trots olika personligheter i teamet måste kommunikationen funka.

Så hur gör man då, finns det några enkla regler att följa för den som känner sig osäker i sin ledarroll? Jodå, sajten Inc. skrev nyligen en artikel på området där man tipsade om före detta General Electric-chefen Jack Welchs regler för ledarskap.

  1. Utveckla ditt team

Använd alla tillfällen du kan till att utvärdera, coacha och bygga självförtroende hos dina medarbetare. Laget med de bästa spelarna vinner och som chef är din främsta uppgift att coacha och bygga självförtroende hos dina lagmedlemmar.

”People development should be a daily event, integrated into every aspect of your regular goings-on.”

  1. Håll visionen levande

Vi har skrivit om detta tidigare, bland annat här. En ledares uppgift är att staka ut vägen framåt genom att forumlera visionen och motivera sina medarbetare att köpa in på den. Motiverade medarbetare som både förstår och delar företagets vision är en oerhörd styrka.

  1. Ge positiv energi

Som chef är det viktigt att du själv utstrålar optimism och framtidstro. Dålig ekonomi och hård konkurrens kan få medarbetare att tappa gnistan och du som ledare måste förhindra att negativ energi sprider sig i företaget. Skälet är enkelt:

”Unhappy tribes have a tough time winning.”

  1. Inspirera till risktagning

Framgångsrika företag vågar ta risker och tar lärdom av utfallet. Som ledare ska du inspirera dina medarbetare och våga låta dem prova nya vägar utan att vara rädda för att misslyckas. Att våga experimentera är oerhört viktigt för att växa och utvecklas – se till att ditt team vågar begå misstag.

”Winning companies embrace risk-taking and learning.

  1. Fira alla framgångar

Se till att fira alla framgångar, även de små. Var inte rädd för att fira tidigt och ofta – ingen seger är för liten för att fira! Det är inte bara roligt, det bygger dessutom en stark teamkänsla.

”Celebrating makes people feel like winners and creates an atmosphere of recognition and positive energy.”

 

Läs gärna hela artikeln här.

Relaterade Inlägg

Vd:s rykte driver försäljning och ökar synligheten
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Blogg
juni 16, 2022

Förtroende vårt viktigaste kapital

Förtroende är avgörande för att vi ska vilja jobba ihop med någon, köpa något av någon eller för den delen rösta på någon. Förtroende…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.