När jag arbetade som vd på en PR – byrå läste jag 100-tals ansökningar och det slog mig att så många verkade ha fastnat i ett ”inifrån-och ut tänk” och skrev formuleringar som ”jag är en projektledare som söker nya utmaningar” eller ”nu är det dags för mig att gå vidare”. Alltför allmängiltigt och framför allt bustrist. Jag ville ju veta varför ville dom jobb hos oss, på vilket sätt dom skulle kunna bidra och så ville jag få en bild av deras personlighet.
Jag läser en del CV idag också och det förvånar mig att så många fortfarande skriver så allmängiltigt och inte riktigt verkar greppa vad det är som fångar mottagarens intresse och vad han eller hon verkligen vill veta. Så här kommer några tips från mig:
Du behöver komma till skott direkt. Börja med att sammanfatta essensen i ditt personliga varumärke i en eller ett par meningar. Redan där kommer det att avgöras om läsaren går vidare eller inte. Använd nyckelord, tänk matchning. Men var alltid ärlig med vem du är och vad du står för.
Sökmotererna i CV-databaser tänker också hela tiden matchning. För att komma högt upp i träffstatistiken är det därför viktigt att dina nyckelord matchar dom du tror rekryteraren använder när de söker personer med din kompetens. Det är naturligtvis inte helt enkelt, men du kan få en del ledtrådar genom att leta efter nyckelord i platsannonsen, kolla in arbetsgivaren hemsida eller helt enkelt ringa upp och fråga lite om jobbet.
I många databaser kan rekryterarna sortera sökträffarna så att de senaste uppdaterade profilerna hamnar överst. Ett uppdaterat CV gör dig mer synlig och visar att du är på hugget. Även här behöver du lägga ner lite tid på att anpassa ditt CV till de jobb du söker. Tänk nyckelord! Tänk matchning!