Personal Branding inte bara sociala medier

Blogg
september 24, 2014
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Tyvärr har begreppet personal branding blivit synonymt med att synas på sociala medier. Många tror att webben är lösningen som avgör om vi lyckas eller inte. Men personal branding är mycket mer än så.

Marknadsförare och PR-folk brukar säga att bra marknadsföring är att säga rätt saker till rätt personer genom rätt kanaler. Det gäller i allra högsta grad fortfarande. Att bara synas så där i största allmänhet är som att skjuta hagelbössa med förbundna ögon. Sociala medier är en viktig kanal, inte tu tal om annat, men det är bara en kanal eller arena bland många.

Ditt personliga varumärke är den totala upplevelsen av att ha med dej att göra. Så fort du interagerar med andra, så påverkas ditt varumärke – oavsett om du tänker på det eller inte.

Personal branding handlar om förmågan att bygga hållbara relationer med andra, att ha koll på sin estetiska kompetens, (hur vi ser ut och sättet vi talar på), att bygga gemensamma nyttorelationer och skapa winwin och att förstå hur man kan använder sitt bästa jag för att skapa värde för företaget man jobbar på. Och att ha koll på sin profil på nätet och veta hur man använder sociala medier som en effektiv marknadsföringskanal.

Så självklart ska du ha en strategi för din närvaro på sociala medier, men det är lätt att bli så uppslukad av putsa sin image på nätet, att vi glömmer att det är IRL det avgörs.

Läs bra artikel på Forbes här

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
BloggUncategorized
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2014 All Rights Reserved.