Personlig Branding handlar inte bara om dig

Blogg
februari 11, 2016
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Personligt varumärke handlar inte bara om dig!
Många tänker att personligt varumärke handlar om MIG MIG MIG. Tyvärr sprids den bilden på nätet och bidrar till mytbildning och missuppfattningar om vad personligt varumärke handlar om. Men det handlar inte om egoism och yta, utan om att leverera värde till andra. PUNKT!
Självklart behöver du inte vara världens bäst bevarade hemlighet – du måste se till att andra vet vem du är och vad du har att erbjuda. Men tyngdpunkten måste vara på deras behov, inte dina. Hur uppfattas du? Ser omvärlden tydligt och klart på vilket sätt du kan bidra?

Personer med starka personliga varumärken vet vad som gör dem bra, och de använder sina superkrafter för att öka framgången för sitt lag, sina projekt, sina kunder, eller de företag de arbetar för. Så om du vill att ditt personliga varumärke ska vara mer än ”show-off ” fundera över de här frågorna i slutet av varje arbetsdag eller vecka:

Har jag:

  • lämnat min prägel på varje möte jag deltagit i, på något sätt bidragit till diskussionen eller erbjudit mig att hjälpa till
  • gjort något för att göra min chef, mina arbetskamrater eller mitt team mer framgångsrikt?
  • visat genuin uppskattning till mina kollegor?
  • skapat och publicerat innehåll (en blogg, video, artiklar) eller spridit information som kan vara till nytta för andra människor?
  • använt mina styrkor – de saker jag gör bättre än någon annan – i det mesta jag har gjort?
  • delat innehåll som skapats av andra (artiklar, bloggar, filmklipp, etc.) som är värdefullt för mitt nätverk?
  • vårdat mina relationer genom att luncha, fika eller bara höra av mig på ett eller annat sätt
  • konsekvent levererat mitt varumärkeslöfte
  • hjälpt mina kollegor, på något sätt delat med mig av min erfarenhet och kunskap?
  • sett till att jag bidrar till god stämning och arbetsglädje?

    Om du går igenom de här frågorna varje vecka (eller dag) kommer du att bli van att tänka på att bidra. Det är nämligen grunden för att bygga en starkt, hållbart personligt varumärke. Du kommer att snart märka att man med ganska små insatser kan göra skillnad för andra. Och det är dessutom kul och känna att man kan bidra!

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2016 All Rights Reserved.