Personlig eller professionell på Twitter?

Blogg
maj 7, 2015
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

twitter-pippi

Sitter du och klurar på hur du ska skriva dina tweets? Bra! Vilket tilltal du använder på Twitter är viktigt och du måste ha en genomtänkt strategi. För du vill väl sticka ut i flödet och få fler följare?

Vad som funkar bäst varierar så klart mellan olika användare, men efter lite research verkar det ändå finnas ett lyckat recept som passar oavsett om du twittrar som privatperson eller företag. Tricket är helt enkelt en kombination av att vara personlig och professionell.

Kom ihåg – vi är människor och vill bygga relationer! Därför följer vi hellre personer än företag på Twitter. Du blir ju faktiskt inte kompis med själva företaget utan med personen som jobbar där.

Tänk så här:

  • Var personlig, men inte privat! Skriv dina tweets med en personlig touch, men skippa personliga detaljer.
  • Var expert! Visa att du vet vad du snackar om och att du är kunnig inom din bransch. Var aktiv genom att kommentera, retweeta, dela och tipsa.
  • Tyck till! Vi gillar att följa ”tyckare” så dela med dig av dina åsikter. Då riskerar du inte att bli slätstruken utan håller följarnas intresse uppe.

Lästips! Om du letar efter bra exempel på hur du kombinerar strategin personlig/professionell, läs uppsatsen ”Medietango – om Twitters betydelse för opinionsbildande”. Där undersöker JMG-studenten Robert Olsson hur politikers twittrande påverkar deras möjlighet att få en opinionsbildande roll i traditionella medier. Och han hittar en tydlig koppling mellan kombinationen av personligt tilltal/professionell bas och det utrymme politikerna fått i press, radio och tv.

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2015 All Rights Reserved.