För bara några år sedan så avfärdades jag ofta med att ”vi vill inte att våra anställda ska bli kända utanför företaget”. En attityd som gudskelov håller på att försvinna. Nu är de allra flesta nyfikna och vill veta mer. Kul tycker jag, som ju brinner för det här med personliga varumärken.
Jag kanske måste klargöra en sak först – personligt varumärke handlar inte om att bli känd så där i största allmänhet utan att bli välkänd för rätt saker hos rätt personer inom den bransch hen verkar inom.
Men den här oron att medarbetarna ska bli kända utanför företaget då? Ja, den bottnar såklart i en rädsla att bli av med duktiga medarbetare. Kanske till arga konkurrenten. Men idag stannar en person i regel inte mer än tre-fem år på samma arbetsplats; den tiden då människor väntade på guldklockan är förbi. Och det betyder att företagen måste få ut det allra bästa av sina anställda medan de är på företaget. Och vårt bästa jag, grundar sig i det vi kan allra bäst och det som får oss så engagerade att vi är beredda att springa den där extra milen.
Fördelarna med starka personliga varumärken på ett företag är många: Inte nog med att engagemanget och arbetsglädjen ökar – det innebär fler varumärkesambassadörer, att företaget kommer att uppfattas som en attraktiv arbetsplats och det kommer att sprida glans på såväl individ som företag. Winwin alltså!
Ofta ställer vi det personliga varumärket mot företagsvarumärket, men det är inte antingen eller, utan både och som skapar framgång. I den tuffa konkurrensen om kunder och kapital kan medarbetarnas varumärken göra hela skillnaden. Det intryck omvärlden har av en person påverkar förstås hur verksamheten som han eller hon företräder uppfattas.
Ni vet, den där den gamla klyschan – ett företags största tillgång är människorna? Den är ju faktiskt både sann och viktig, men den förutsätter att man utnyttjar den oerhörda potential som finns i humankapitalet på rätt sätt. Så jag skulle vilja vässa till den formuleringen:
”Ett företags största tillgång är människor som vet hur man lyfter fram och kommunicerar sina personliga varumärken och som förstår hur man kopplar ihop det med företagets värderingar och strategiska mål”.