Personligt eller privat – vad är ok att dela i sociala medier?

Blogg
februari 8, 2017
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Idag finns de allra flesta av oss i sociala medier i någon form – både professionellt och privat. För oss som arbetar med kommunikation och personal branding är detta naturligtvis toppen – det finns helt andra möjligheter att nå ut, att kommunicera och att få kontakt med andra idag, jämfört med för bara tio år sedan.

Sociala medier kan vara ett roligt tidsfördriv (misstänker att det inte bara är vi som ibland fastnar framför roliga katt-videos på YouTube), men det kan också vara helt avgörande för din karriär. Men åsikterna om vad som är viktigt, intressant, relevant eller roligt att dela med sig av är sannolikt lika många som antalet användare – vad du postar och hur du agerar i sociala medier säger lika mycket om din personlighet som det faktiska innehållet. Det finns dock några grundläggande saker att tänka på när det gäller vad man bör dela med sig av och inte.

1. Var inte ett troll!

Den mest grundläggande regeln av alla – var professionell! Detta borde vara självklart, men vi vet ju alla att så inte är fallet. Skriv inget på nätet om någon som du inte skulle kunna säga direkt till personen ifråga. Fundera på hur det du skriver kommer att uppfattas och håll en respektfull ton.

2. Internet glömmer aldrig!

Glöm aldrig att ingenting försvinner på nätet. Utgå ifrån att sociala nätverk är helt offentliga, ett privat konto kan hackas och även borttagna inlägg finns kvar. Tänk dig för innan du skriver, gillar eller delar  provocerande åsikter – allt du skriver kan alltid komma att bli offentligt.

3. Lättklädda semesterbilder?

Var noga med vilka foton du publicerar av dig själv och publicera aldrig bilder på någon annan utan att fråga först. Tänk på att skämtsamma bilder till exempel kan bli helt fel om de tas ur sitt sammanhang.

4. Ta hand om ditt varumärke …

Potentiella kunder eller arbetsgivare kommer med största sannolikhet att googla dig, så var rädd om ditt varumärke. Posta inga bilder, kommentarer eller åsikter som kan skada dig. Glöm inte att tonalitet är viktig när du skriver, humor och ironi kan till exempel lätt gå förlorad i skrift.

5 … och andras!

Tänk efter innan du postar något på någon annans profil, taggar någon eller skriver en kommentar. Hur kommer det du skriver att påverka mottagaren? Var noga med att inte framställa andra i dålig dager, vare sig det är ”riktiga” vänner eller professionella kontakter.

Tips! Vi älskar Instagramkontot @assholesonline som på ett briljant sätt belyser och tar strid mot män som trakasserar kvinnor på nätet. Kontot drivs av handbollstjejen Linnéa Claeson som tröttnade efter att ha blivit utsatt för trakasserier i många år. Aftonbladet skrev igår en artikel om henne.

Här finns en hel bok om vett och etikett på nätet

 

Och en artikel från Huffington Post som sammanfattar boken

Relaterade Inlägg

Effektiv kommunikation
Blogg
september 29, 2022

Sex sätt att bli mer effektiv när du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen

Du ska presentera en idé för din chef eller ledningsgruppen. Du känner dig lite nervös och osäker, fast du egentligen tycker att det du…
Blogg
augusti 25, 2022

Vd:s varumärke driver försäljning och ökar företagets synlighet

Som vd för ditt företag är du ansiktet utåt för företaget eller verksamheten du driver. Du är den som alla först tänker på när…
Följ oss
©2017 All Rights Reserved.