Då blir man måhända känd, men inte nödvändigtvis för rätt saker. Ett starkt personligt varumärke är autentiskt och trovärdigt. Personal Branding handlar alltså inte om att bli känd så där i största allmänhet, även om man skulle kunna tro det när man ser hur en del agerar. Nej, du ska se till att bli känd för rätt saker hos rätt målgrupp. Du behöver ha en strategi, en PR-plan. Vad vill du uppnå? Vad vill du bli känd för? Vilka behöver känna till dig?
Bestäm dej för i vilka sammanhang du vill synas och välj bort det som inte är relevant för dej och de mål du har. Kom ihåg att PR handlar om kommunikation, dvs vad säger du, vilka vänder du dej till, på vilket sätt säger du det och vilka kanaler och arenor ska du använda?
Kan du inte just den här biten själv, så ta hjälp av någon som kan. Personal branding utan en väl genomtänkt strategi är meningslöst.
Sedan handlar mycket av det operativa PR-arbetet om att vara framåt, knyta kontakter och se möjligheter. Jag brukar säga att varumärke handlar till 10% om strategi (en väl genomtänkt sådan) och 90% hårt arbete.
Just do it! (för att citera ett av världens mest kända varumärken)